Full version: Grönkål
JennySigne
Grönkålen hemma hos oss har stått sig fint under vintern. Nu när värmen kommer börjar den växa, är ca 1 meter nu. Eftersom den är tvåårig anar jag att det betyder att den kan fortsätta växa detta år och ge nya blad. Någon som har erfarenhet av det? Något jag bör tänka på hur jag tar hand om den detta år? Finns det risk att den går i blom? Ser liksom ut så nu...
Preussen
CITAT (JennySigne @ 19-04-2014, 19:37) *
Grönkålen hemma hos oss har stått sig fint under vintern. Nu när värmen kommer börjar den växa, är ca 1 meter nu. Eftersom den är tvåårig anar jag att det betyder att den kan fortsätta växa detta år och ge nya blad. Någon som har erfarenhet av det? Något jag bör tänka på hur jag tar hand om den detta år? Finns det risk att den går i blom? Ser liksom ut så nu...

Med tvåårig menas just att den går i blom andra året, dvs i år. Ta bladen nu och ät. Sen har du vackra kålblomster, liknar mest raps. Finns det ingen blommande kålsläkting i närheten kan du skörda frö till sommaren.
JennySigne
Tack för hjälpen, då fattar jag:) Ska testa det där med frön, låter spännande om det lyckas! Inga andra kålsorter i närheten vad jag kan se!
Preussen
CITAT (JennySigne @ 20-04-2014, 16:09) *
Tack för hjälpen, då fattar jag:) Ska testa det där med frön, låter spännande om det lyckas! Inga andra kålsorter i närheten vad jag kan se!

kålsläkting även då raps.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon