Anna-Karin Lundberg
20-04-2014, 06:49
Jag undrar om någon här har en aning. När jag var i Luleå för att begrava min farmor såg jag stora blåa blommor i hennes rabatt. Jag frågade min kusin som bor i trakten vad det var för slags blommor. Kusinen kastade en blick och svarade att det var scilla. Jag undrade, för de var så stora, men kusinen verkade inte förundrad. Vare sig kusinen eller farmor var särskilt trädgårdsintresserad, så kusinen visste kanske inte och farmor hade inte några botaniska specialiteter i sin trädgård.
Jag har aldrig sett så stora scillor tidigare och grävde upp några för att ta med hem till min trädgård i Stockholm. Nu har det gått några år, de blommar varje vår och ser ut som scilla, men de är mycket större. Nu har jag letat lite på nätet men hittar inte att det skulle vara en egen sort. Jag tänkte att de kanske blev så stora för att de hade ett speciellt klimat däruppe i norr, men nu har de ju bott här i Stockholm i flera år men är ännu betydligt högre än vanlig scilla.
Bilden visar min lilla dunge med farmors scilla, i handen håller jag en vanlig för att visa skillnaden i storlek. Farmors är minst tre gånger högra än en vanlig. Nån som har sett det här eller som vet mer? Jag vill dela på dungen men är rädd att skada lökarna, så ännu har jag inte rört den. Med tiden kanske jag törs flytta några till en annan plats och se om storleken minskar. Platsen de växer på nu är inte någon superjord men det hade de inte hos farmor heller.
kerstin z5-6
20-04-2014, 11:16
Scilla subsp. siberica - lökar 1,2-1,5 cm i diameter. Blad 3-4, de blir 1-1,5 (-2) cm breda. Blomstänglar 1-3 (4) per lök, de är 10-20 (-30) cm höga, med en 1-2 (3) blå nickande blommor, Hyllebladen är 1-1,2 cm långa. Den har frön med köttiga bihang.
subsp. armena - lökarna är äggformade, 0,7-1,2 cm i diameter. Bladen är två. Upp till 10 blomstänglar per lök, som blir 15 cm höga. 1 (2) blommor på en krökt stjälk, Hyllebladen är 1-1.2 cm långa. blommor och öppnar sig mer än hos var. siberica. De odlade klonerna är oftast ljust blå med mörkare mittstrimma.
subsp. caucasica - är något större och har fler blommor än var. siberica. Lökar 1,2-1,5 (2) cm i diameter. Blomstänglar 20-30 -(40) cm höga med 3-5 mörkt blå blommor med lila skiftning. Hylleblad till 2 cm långa. Fröna saknar köttiga bihang. Kaukasus och nordvästra Iran.
subsp. otschiauriae
Rysk blåstjärna kan lätt förväxlas med tidig blåstjärna (Scilla bifolia),gissar att farmors var Scilla subsp.caucasica -dvs de som blir något högre.
Anna-Karin Lundberg
21-04-2014, 06:13
Aha, tack!
Då bör det nog vara S. s. caucasia, den är betydligt större än den "vanliga" som väl brukar vara siberica. Jag har också den tidiga, men den ser helt annorlunda ut, knappt ens som en scilla. Den är låg och har massor av blåa uppåtvända blommor längs stjälken.
Roligt om nu farmors är en annan art, då behöver jag inte vara rädd att den "återgår" till den vanliga lilla formen om jag delar tuvan. Nu har den blivit så pass stor att jag tror att jag törs gräva upp några lökar och sätta på annat håll.
Tack Kerstin, du är som ett levande uppslagsverk!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.