Ingela.N.
Köpte idag Passionsblomma (och några till på Lidl).. smile.gif Men det är en sak jag inte fattar.. På Passionsblomman visas det att den ska planteras i rabatten.. Men sen att den ska tas in när det blir för kallt.. g.gif Hur ska man göra? Blir ju inte det lättaste och hålla på och gräva upp den varje gång.. Och sen tror jag inte den lär tycka om det..

Kan ju fråga om det andra jag undrar också.. Jag köpte 3 andra blommor.. Dom ska planteras i kruka tydligen.. Så långt är jag med, haha.. Men sen har jag kliat mig i huvudet sen jag kom hem.. Där är en bild på att man ska lägga något i krukan med jorden.. Är det lekakulor eller det är näring av något slag..

Se bild
[attachment=80866:Foto1351.jpg]
kerstin z5-6
Passionsblomma odlas i alla fall i Holland utomhus hela året, tror krokodling är bäst här och de gula kulorna är säkert näringskulor.
Ingela.N.
Ok.. Vad är krokodling?? confused.gif

Denna Passionsblomma säga bli 500-600 cm.. ohmy.gif
kerstin z5-6
Edit stavfel -ska vara krukodling naturligtvis tummenupp.gif 6 meter blir den inte som krukväxt.
Men en kruka som är rätt stor och en tillhörande krukspalje bör den ha.
Ingela.N.
Ahh haha.. Ja jag blev lite konfunderad.. wink.gif

Nä, men det misstänkte jag.. Blir lite svårt oc ha en 5 till 6 m stor blomma i kruka.. Frågan är om man ska placera den ute i rabatten.. Eller i kruka inne, och då ta ut fina varma dagar..

Jo så långt hade jag också tänkt haha.. Stor kruka och spalje till den..
Alexander-VG-zon3
Vanlig blå passionsblomma odlas bäst i kruka ute efter frosten och tas in efter någon frostnatt (den tål frost på hösten). Trivs den och har ett bra läge och är en äldre planta så blir dom oftast MINST 3m långa rankor på en sommar. Rekordet på min var strax under 5meter om man mätte dom längsta rankorna. Men då man oftast spaljerar passiflora så kvittar det egentligen om dom blir 3m eller 6m.

På sommaren trasslar jag ut dom och låter dom klänga iväg på trappräcke och i träd m.m. sen klipper jag av rankorna och tar in och övervintrar.
Bassam
Hej

Passionsblomma och andra växter som säljer på mataffär, de säljer billigt på grund att kommer från Asien och de är ofta passar inte Sverige klimat, man måste inte tänka 100procent på pengar, man måste tänka på fram tiden.
H.Bassam
Mr.Tomat
CITAT (Bassam @ 21-04-2014, 22:54) *
Hej

Passionsblomma och andra växter som säljer på mataffär, de säljer billigt på grund att kommer från Asien och de är ofta passar inte Sverige klimat, man måste inte tänka 100procent på pengar, man måste tänka på fram tiden.
H.Bassam

förstod ingenting vad du skrev, men roligt var det naughty.gif
CeciliaR
Verkar som att det är möjligt för någon form av passionsblomma att klara sig här i zon 1. Min granne hade en hon fått i present som krukväxt och hon satte vid en husvägg, den har överlevt många år nu.
Alexander-VG-zon3
Den vanliga blå som säljs som krukväxt kan klara sig i zon 1 i bra lägen, har själv haft nordöstra Skåne men där är den inte tillräckligt härdig för att klara kalla vintrar. Passiflora incarnata - Läkepassionsblomma är mycket härdigare och funkar som perenn i milda delar av Götaland.
Anna-Karin Lundberg
Bassam, det är inte alltid jag håller med dig om vad du skriver, men nu tycker jag att du har helt rätt.

Såna växter som säljs i mataffärer är inte alltid anpassade för vårat klimat och i affären vet de inget om växterna om man försöker fråga.
Jag föredrar en riktig handelsträdgård - även om det är dyrare. Det brukar finnas en anledning till det.

Nu menar jag inte att kapa tråden och börja prata om lågpris i mataffär kontra högpris i fackahandel. Tycker bara Bassam kom med ett bra inlägg.

Plantera passionen i en stor kruka är mitt råd. Om den blommar kanske du kan lista ut vad det är för sort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon