VargMikael
Hej,

Har precis hittat detta forum och hoppas jag skall kunna få lite hjälp här, och så småningom också kunna bidraga (men dröjer nog..).

Jag/vi bor i ett radhus och har en liten plätt både på fram- och baksidan. Jag har tänkt att jag skulle använda denna våren/sommaren till att lära mig det här med trädgård och växter. Jag kan ingenting!!

Som ett första inlägg tänkte jag fråga vad de här buskarna som jag har på baksidan kan heta? De ser bedrövliga ut. Kan jag klippa ner dem rejält? Återhämtar de sig? Vad skall jag tänka på?
Eller rekommenderar ni att jag gräver upp och planterar något nytt?

Tacksam för lite (grön) fingervisning! smile.gif

/Mikael

[attachment=80870:Tr_dg_rd12.JPG]
[attachment=80871:Tr_dg_rd13.JPG]
Nenna på Aspö
Misstänkt likt spirea. Antingen klipper du av hela rasket och håller tummarna för att du kommer upp igen, eller så klipper du ur torra grenar från roten och putsar litet på det som blir kvar så att den skjuter nya skott.
IKS
tycker också det ser ut som spirea, någon sort av spiraea japonica, kanske Little princess? fjolårets blomställningar på dessa buskar ser ju jämt hemskt risiga ut på våren men annars ser buskarna helt vitala ut. men spirea blir ju oftast finast om de klipps ned totalt ca vart tredje år eller så.
VargMikael
Tusen tack för era svar. Ja, nu har jag googlat bilder på Spirea och känner igen blomningen så det är nog helt rätt att det är en sådan. Då har jag lärt mig namnet på en av mina växter i vår lilla trädgård.
Det lutar nog att jag klipper ner den ganska rejält då. Tror nog det kan vara minst ett par år sedan sist vi gjorde det.

Tack igen och återkommer säker med mer frågor.

mvh

Mikael
Bassam
Hej

Nästan alla häckar kan man klippa dem hård till 5+10cm över marken om de blir risiga, de kan bli bra grönskar och friska.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon