catmilla
Just precis: Första året med växthus.

När törs man sätta ut sina sådder? Allt som jag sått står inomhus under lysrör och växer som tusan dvs. inget får snart plats längre och borde få bo i växthuset, men klarar de sig därute?
Jag har ingen värme eller fläkt och undrar också om ljuset räcker till..?
Bubbelplast har jag förstått ska isolera, är det bara att lägga över plantorna eller måste man vira in dem varje kväll (och vira av dem varje morgon)?

Upplys mig, snälla smiley_small_hug.gif
Ally
På dagtid är det ok, övernatt beror på vad du har sått, och var du bor.
Jag kollar på väderprognos hela tiden! (www.yr.no har en bra "timme för timme" bild, och oftast ganska rätt)
Om växthuset har glas (och inte kanalplast) du behöver nog skydda mot det starka solen i början med fiberduk, eller ställ ut successivt längre tid (bara ett par timmar att börja med). Eller börja när det är mulet.
Tomater vill inte ha kallare än 8 grader, gurka ca 12 grader, och paprika ca 15 grader.
Jag har en ställning med två bockar och en pinne emellan där det hänger ljusrör, som sätts igång runt 19.30 till midnatt. Och hade först fiberduk över det hela på natten, med en värmfläkt inuti "tälten", som jag sen tog bort på morgonen.
Nu har jag bubbelplast istället, sparar på el :-) (och samma sak där, bort med bubbelplast på morgonen).
Paprika och gurka bär jag in innan jag går och lägger mig, och samtidigt sätter jag igång värmefläkten.
Det är en "Palma", fläkten går hela tiden istället för att start när det blir tillräckligt kallt thumbdown.gif

Jag vet inte om ljusrör är nödvändigt, tänkte bara att det lägre kvällstemp skulle funka bra med extra belysning.
kerstin z5-6
nej i växthus behövs inga lysrör nu, en larmande tempkoll kan man köpa billigt och en frostvakt fixar allt -inte under 5 + med fläkt räddar allt, vanlig växtduk-räddar det mesta men inte hur låg temp som helst.
catmilla
Tack för era svar, måste nog skaffa en sån där frostvakt. Bra att veta att ljuset räcker till nu.
Fler tips? (Bor i södra Dalarna och har kanalplast i hela växthuset).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon