Vet någon vad detta är för slags träd?
Sorbus 'Dodong', ullungrönn.
Huggorm
21-04-2014, 20:34
Instämmer med IKS. Extra tydligt nu på våren för den slår ut extremt tidigt, mycket tidigare än den vanliga svenska rönnen. Dessutom är den mer klargrön och inte mintgrön.
Tack så mycket för hjälpen! Blir denna röd? Om den blir de, när sker det då? Är de först till hösten eller nu under våren/sommaren?
Vet ni också vad som är skillnaden på denne ullungrönn och ett japanskt lönnträd?
Den blir sprakande röd först till hösten. Japansk lönn är inte ens släkt med ullungrönnen som ingår i rönn- och oxelsläktet. Japanska lönnar finns det massvis med namnsorter av som har olika egenskaper i form av bladfärg och karaktär, men generellt växer japanska lönnar mycket långsammare, buskigare och lägre än ullungrönnen. Knopparna växer strödda på rönnen och parvis motsatta på lönnen. Blomning och fruktsättning skiljer dem också åt utseendemässigt, men gemensamt är väl att de flesta sorter av japanska lönnar likt ullungrönnen får starka röda höstfärger samt den tidiga vårstarten.
Tack IKS för infon! Jag märker att du sitter inne på massa info så jag slår till med en fråga till. Vet du vad följande blomma/växt heter?
Den översta röd/rosablommande är jordviva (Primula vulgaris) som ingår i samma släkte som gullvivan. Den undre gissar jag på Sedum 'Herbstfreude' som jag tror den heter, eller om det är Hylotelephium 'Herbstfreude' men det är väl iaf någon sorts kärleksört.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.