Zinistra
Hej!
Jag har nu i ett par månader kämpat mot någon typ av ohyra på en del av mina växter, främst på mina chiliplantor, men nu även på min påskkaktus och ruccolaodling!

Jag har tidigare försökt bekämpa dessa med att spraya vatten + diskmedel (eftersom jag inte hade någon såpa) och jag inte riktigt vill köpa provado då jag läst att man inte ska använda den på växter som ska ätas.

Dessa "kryp" är ljust färgade, beige eller vit, ungefär 1 mm och är avlånga. Tror inte att det är spinnkvalster, då jag inte hittat något nät. Annars har jag verkligen ingen aning om vad det kan vara, det är endast mitt andra år som jag försöker odla och plantera saker! Har provat att googla på bilder på både trips och bladlöss, men inga bilder verkar överrensstämma helt.

Jag har jagat dessa för hand på senaste tiden, men det börjar bli ohållbart! Någon som har något tips? Funkar grönsåpa + vatten bättre än diskmedel + vatten? Kan man använda provado eller provado+ trots att det är på ätbara växter (chili)?

-----------

Uppdatering: Jag har nu efter djupare efterforskning insett att det handlar om den ljusa typen av trips. Tydligen går även provado bort, eftersom den inte bör användas på ätbara växter. Har någon upplevt att såpa/såpsprit fungerat mot trips, eller måste jag köpa rovkvalster?
Bassam
Hej
Din är recept som använder mot insekter ( 1dl såpa+ 1 msk spirit 1 vatten),men min förslag före att använda recept, du ska förska ta bort alla insekter som du ser på växter med att anväda handen dusch och klister typ som kan klistra insekter med sina ägg eller man kan mosa dem, själv tycker jag inte använda kemi material om jag kan

Obs
Du kan göra recept och lägga borste i de sen du kan placera borste över och underbladdetta är jobbet men den ger bra resultat.

H.Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
Fortsätt bara att sputa med såpa tills du kan ställa ut växterna. Trips har flera stadier då såpa inte har nån effekt så det tar lång tid behandla med såpa men det minskar ju ner dem och när man ställer ut plantorna så mår de bättre = bättre motståndskraft ot skadedjur + det finns fiender för tripsen utomhus.
Zinistra
Okej, tackar!

En liten (måhända dum) fråga: Kan man använda såpa + sprit + vatten på växter som sedan ska ätas? Sköljs det bort när man tvättar chilin/ruccolan under kranen före man ska äta den?
duo2010
hej
det är ju så lite T-sprit 2 msk/l vatten + ½ dl såpa, så det spolar man nog bort men om man får bort såpan på ruccola bladen vete katten. Hur smakar det? Du har väl inga frukter än på chilisarna så det är bara att spruta på, ca 3 ggr så försvinner de nog. Annars har det kommit ett nytt milövänligt preparat som man kan ha på ätbara växter, har tyvärr glömt namnet men jag tror det är Bayer som tillverkare.
Påtoppen
Är det pyrsol du menar?
Pågår en diskussion om det i chili-fb-gruppen. Det är tydligen inte farligt för människor men dödar bin mm så ska man ha plantorna ute rekommenderas inte pyrsol.

Jag har också upptäckt trips. I dag. sad.gif
Tog ut alla plantor och sprejade med vatten/såpa/sprit. Funderade också på det där med hur det kan vara ok med T-röd på ätbart!?!

Värst angripna var örterna så de slängde jag ut. Kan alltid så nya om de inte klara sig. Några tomatplantor åkte ut i inglasade uterummet (zon 1-2).

Var kommer de jäkla djuren ifrån?
Zinistra
Jodå det är frukter på chilisarna, det bara sprutar blommor och frukt - och då är dom ändå på sin andra säsong nu!

Ja det kan man undra, det enda jag kommer fram till är att de kommer från jorden? Märkte all denna extrema upblossning av trips efter att jag planterat om chilisarna, och då har jag ändå sett till att försluta jordsäckarna ordentligt noga över vintern då de stått ute på balkongen.

Det är så sjukt ledsamt att lägga ner så mycket omsorg på sina plantor, bara för att dom ska bli en grogrund för ohyra sad.gif Har varit nära på att lägga ner med alla växter helt och hållet pga det..
kerstin z5-6
Chili och paprika är lusdragare.. av naturen.Man får försöka det man kan.Pyrsol är ofarligt för människor.
Påtoppen
Ja, faktiskt upptäckte jag mina trips någon vecka efter att jag planterat om i en "ny" jord jag köpt. Weibulls rosjord...
duo2010
CITAT (Påtoppen @ 23-04-2014, 15:43) *
Är det pyrsol du menar?
Pågår en diskussion om det i chili-fb-gruppen. Det är tydligen inte farligt för människor men dödar bin mm så ska man ha plantorna ute rekommenderas inte pyrsol.

Jag har också upptäckt trips. I dag. sad.gif
Tog ut alla plantor och sprejade med vatten/såpa/sprit. Funderade också på det där med hur det kan vara ok med T-röd på ätbart!?!

Värst angripna var örterna så de slängde jag ut. Kan alltid så nya om de inte klara sig. Några tomatplantor åkte ut i inglasade uterummet (zon 1-2).

Var kommer de jäkla djuren ifrån?

Hej
ja så heter det visst Natria Pyrsol. Vad säger man i chiligruppen? Om man sprutar nu när plantorna är inomhus så skadar man inte Humlor o bin men skulle det vara farligt även senare när chilisarna ställs ute? Ngn som har erfarenhet?
Gunilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon