Madilini
Hej!
Jag är sått mina första blomsterfrön någonsin i år, jag sådde purpurvinda, två i varje liten kruka, -ville ju inte kasta några fröer.
Jag sådde dem i ca. 7cm/diam krukor och vill nu så om dem, de har börjat slingra sig och bli stora nu, mellan 10-30cm, med de långa "armarna".

1- Frågan är ska jag nu sätta dem direkt i den stora krukan? Eller i en mellanstora plastkrukor?

2- Och jag får kanske bara plats med en stor kruka med klätter stöd i,(ska stå på balkong) så jag hade helst velat ha i kanske fyra plantor i den? Den stora krukan är 25cm diametern?

3- Tar de död på varandra om man sätter mer än en eller varför kan man inte göra det?

4- Jag läste också att man kan toppa dem för att de ska bli lite buskigare och grena sig, var toppar man, precis över ett blad?

5- Hur "härdar" man dem bäst? (bor i västra skåne)
kerstin z5-6
Att man rekommenderar en och en när man skolar ut dvs omplanterar efter grodd har att göra med att plantorna utvecklar sig bättre då.Två vindor som dessutom är sommarblommor klarar nog att vara två men än är ju inte frostnätterna förbi en s hos dej-du kanske ska låta dem mellanlanda i bra jord tillsammans i lite större? innan den stora krukan.

Avhärdning tar ca 1 vecka , första dagen ute ska vara lugn helst mulen om man får bestämma,Sätt dem där de inte faller ikull så lätt och täck med vanlig vit odlingsväv i ett par lager.
Ta in om frost hotar. Skala av ett lager duk i tagen med nån dags mellanrum.Efter ett par dagar kan du lämna dem bara ett par timmar, för att sedan när det verkar då bra plantera dem i den stora krukan.

Ger du bra med näring kan du nog ha 4 st i den stora krukan.

Toppning av anueller överlåter jag till nån som vet mer än jag om just ettåringar.smile.gif
Nenna på Aspö
En kruka på 25 cm i diameter skulle jag bara rekommendera en enda purpurvinda i. Jag brukade sätta mina i terrakottakrukor med diameter 50 cm när jag hade balkong, en planta med andra sommarblommor runt, det kräver daglig vattning omkring 5 l för att utvecklas väl (=2-3 m höga). Sommaren som gick satte jag tre purpurvindor tillsammans i en av sagda krukor, de utvecklades inte alls bra och blev betydligt klenare än jag varit van vid av konkurrensen.

Vad gäller toppning har jag aldrig fått dem att se ut som köpeplantor med stora, kraftiga stammar, men det är om inte annat ett sätt att hålla dem i chack så att de inte ränner iväg och trasslar in sig i möblemanget på fönsterbrädan. Har du plats att låta dem vara är det helt okej också, de buskar till sig när de kommer ut. Toppa 0,5 cm ovanför bladfästet för att inte skada anlaget i bladvecket.
kerstin z5-6
CITAT (Nenna på Aspö @ 24-04-2014, 12:37) *
En kruka på 25 cm i diameter skulle jag bara rekommendera en enda purpurvinda i. Jag brukade sätta mina i terrakottakrukor med diameter 50 cm när jag hade balkong, en planta med andra sommarblommor runt, det kräver daglig vattning omkring 5 l för att utvecklas väl (=2-3 m höga). Sommaren som gick satte jag tre purpurvindor tillsammans i en av sagda krukor, de utvecklades inte alls bra och blev betydligt klenare än jag varit van vid av konkurrensen.

Vad gäller toppning har jag aldrig fått dem att se ut som köpeplantor med stora, kraftiga stammar, men det är om inte annat ett sätt att hålla dem i chack så att de inte ränner iväg och trasslar in sig i möblemanget på fönsterbrädan. Har du plats att låta dem vara är det helt okej också, de buskar till sig när de kommer ut. Toppa 0,5 cm ovanför bladfästet för att inte skada anlaget i bladvecket.

Bra test då ska jag sprida de jag har i år lite mer i krukorna:)Och ha stora krukor:)
Nenna på Aspö
Det tycker jag absolut att du ska, Kerstin!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon