Full version: Jag har gjort det!
gullik.u
Idag sådde jag för första gången frön biggrin.gif ja, nån gång måste man våga!Jag planterade i små plantkrukor med såjord i sen vattnade jag med blommsprutan. Men nu undrar jag, måste de vattnas flera gånger varje dag eller räcker det med 1 gång om dan?
kan jag sedan använda samma småkrukor och bara byta till plantjord,omdom inte står för trångt dvs,eller måste krukorna vara större?
Ina
För det mesta brukar man byta till lite större krukor när man planterar om. Vad är det för nåt' kul du har sått? smile.gif
Ti bee
Ja akta dig du! laugh.gif Snart åker du nog fast du med....i förkultiveringsträsket alltså! biggrin.gif Jag är själv ganska nybliven trädgårdsägare, men har redan nått stadiet "löjligt-många-fröer-sås-här", från några få till flera hundra på mindre än 2 år - den du!! tongue.gif

Passa på ofta med vattnet så här i början, jorden torkar snabbt ut, speciellt om sådden står soligt. smile.gif Plast över hjälper mkt! Tas väck när plantorna kommer upp.

Ja, vad skojigt har du sått?
Cilla
Ja, välkommen till blomriket! Du har redan tagit dig över den första barnsjukdomen (som för vissa av oss aldrig går över) - att plantera för tidigt. Tidigt är bra tänker man i februari och i maj när växterna ska vänjas vid utelivet flyttar man ut långa ranglor hela dagen. När den sista rangliga långa plantan kommit ut är det dags att ta in den första igen innan nattkylan slår till.

Så där håller man på. Bostaden blir snart ett växthus där människorna får röra sig lite försiktigt och där temperaturerna sjunker i takt med att plantorna kommer upp ur krukorna och ska ha sina 15 grader för att bli knubbiga och inte rangliga. Fryser man får man ta en dusch - om det finns plats alltså. Kanske gör du om badrummet till ett lämpligt fuktrum så att människoduschning inte riktigt passar in. Växter gillar inte tvålskvättar, förklarar man för familjen som får tvaga sig hos grannen...

Och så all mysbelysning man hade på vintern... minns ni den? Redan i januari är det ju dags för lysrörsbelysningen med automatisk timer. Klockan 4 prick på morgonen tänds alla lysrör med ett glimmer, och någon gång efter man har försökt sova trots ljuset släcks de så abrupt att man vaknar...

Jaså - var det vattning och krukstorlek du frågade om? tongue.gif Ja, plantorna vill inte vara för våta och inte heller får de torka ut. Har du dem i ett litet minidrivhus behövs mindre bevattning och koll på uppkommande mögel (= vädra). Har du dem i det fria - lägg på lite plastfolie över men inte alltför tätt. Vattna när det ser ut att behöva fuktas... Står de i fönsterbräden ovan ett element behöver man ofta vattna en eller två gånger om dagen.

De flesta växter behöver större kruka vid omskolningen (omplanteringen), men första gången när man delar på de små kan det gå att använda samma krukor som de såddes i. En annan trevlig barnsjukdom som man har svårt att växa ifrån är att man sår för mycket av samma sort. Några torra småfrön i en kruka och VIPS kommer där ett tiotal pigga groddar som alla vill ha en egen kruka!

Det är därför vi har så stora källare och bakgårdar... Tretusen krukor i olika storlekar måste få plats...
gullik.u
laugh.gif laugh.gif JAHA DU CILLA BLIR SÅ FULL I SKRATT ÅT DET DU SKRIVER!! DET LÅTER FASLIGT INVECKLAT SOM NYBÖRJARE MEN VIPS SÅ ÄR MAN DÄR...MIN SAMBO ÄR REDAN LITE FUNDERSAM NÄR JAG BARA GÅR OCH FUNDERAR PÅ SKIT OM DAGARNA(GÖDSEL..)
gullik.u
CITAT (gullik.u @ 14-04-2004, 07:43)
laugh.gif laugh.gif JAHA DU CILLA BLIR SÅ FULL I SKRATT ÅT DET DU SKRIVER!! DET LÅTER FASLIGT INVECKLAT SOM NYBÖRJARE MEN VIPS SÅ ÄR MAN DÄR...MIN SAMBO ÄR REDAN LITE FUNDERSAM NÄR JAG BARA GÅR OCH FUNDERAR PÅ SKIT OM DAGARNA(GÖDSEL..)

TACK FÖR SVAREN , JAG SATTE:

TAGETES,SVARTÖGA,ATLASBLOMMA ,LOBELIA,BUSKKRASSE,RINGBLOMMA,MEXIKANS SOLROS
VI FÅR VÄL SE OM NÅGOT KOMMER UPP?? tongue.gif
kerstin z5-6
Allt kommer att gro -Jisses vad plantor du kommer att ha - laugh.gif laugh.gif laugh.gif
precis som vi
Jag skolar ut hela lovet men inte syns det att nåt är taget i sålådorna ändå .. som vanligt
En del sorter är det aldeles för bra groningsfrekvens på HAHA smile.gif
Sett dina frågor om gödsel -När man önskar sig ett lass koskit på födelsedagen -och drömmer om hur man planterar på natten ->Då är man fullständigt fast -Och dit verkar du inte ha särskilt långt:)

Du får hälsa maken att det finns en förening för anhöriga makar/makor ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon