Skruttensmamma
22-04-2014, 14:54
Nu börjar det bli dags att plantera ut mina två tomatplantor. Hur gör jag bäst med jord och näring? Hälften jord hälften kogödsel?
Det kvittar jag tar det jag har hemma huvudsaken att det är näring i jorden. Ju större plantan är ju mer desto mer näring behöver den. Jag har odlat direkt i kogödning, blomjord och planteringsjord. Om jag har tömt ngn av mina komposter andvänder jag den och då mbehövs ingen näring.
Åsa, mälardalen zon 2
23-04-2014, 07:05
Låter lite tidigt plantera ut tomat ifall du inte har växthus med en frostvakt.
Tomat gillar näring i det vilda växer de ofta direkt i avföring.
Jag bor i zon 1 så jag har haft tomaterna ute i en månad nu ned ett getöga på termometern utifall det skulle bli frost, några nätter har jag lyft in dem för säkerhets skull. På hösten klipper jag plantorna i småbitar direkt i landet där de har växt och mosar ner överblivna tomater i jorden där de ligger. På våren kommer det plantor lite överallt och de blir de finaste exemplaren
Skruttensmamma
23-04-2014, 08:55
Jag bor också i zon 1, i Skåne. Här ska vara minst 5-6 grader på nätterna de närmaste veckorna och sen är i princip frostrisken över här. Jag har uterum att sätta in krukorna i vid behov :-)
Hej
De behöver jord som har PH 6-6,8, jag menar sur jord, om man har sandigt eller lera jord ska man blanda sin jord med kompost o det är bra med kompost, som innehåller bra kalium som ger stark stam plus fosfor som är bra frukt, plus kompost rik på mikroorganismer som ger o mycket näring till växter efter de dog, så jag tycker om du kan blanda vanligt jord 50 procent med kompost 50 procent. men du blandade jord istället med kogödsel, det är bra också
H.Bassam
dregegni
30-05-2014, 10:46
Jord som har ett bra mikroliv i sig ger fantastiska tomater! Du kan hjälpa mikrolivet på traven genom att ge jorden s.k. EM, som står för Effektiva Mikroorganismer. Det finns både som flytande, Mikroferm, som man sprayar för att få igång mikrolivet i jorden, eller göra Bokashi-kompost så får mikroorganismerna med sig en egen matsäck som blir till supernäringsrik jord. En levande jord ger friska växter och mycket mer grönsaker!
Kolla här:
http://www.greenfoot.se/tr%C3%A4dg%C3%A5rd...ndning-21752551Lycka till med tomaterna!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.