siberia
Vi tänkte bygga ett staket kring vår kolonilott i Stockholm. Hur högt kan rådjur hoppa? Hur höga är era staket som fungerar eller inte fungerar?
Hasse_h
I trädgårdshandeln säljs rådjursnät i svart plastmaterial som är 2 meter höga. Jag har hägnat in ett nyplanterat äppleträd med det nätet, fast främst mot hungriga älgar. Annars tror jag inte det behövs högre än så för rådjur, även om ett skrämt flyende rådjur nog skulle kunna hoppa över det. Men i situationen att den letar mat räcker det säkert.
Anna-Karin Lundberg
Jag har viltstängsel runt tomten för att hålla rådjur ute, det är närmare två meter högt och verkar räcka. Tidigare hade jag en meter högt Gunnebostängsel men det bara flög de över i ett kliv helt utan ansträngning, så det måste vara ordentligt högt för av avskräcka försök till att ta sig in.
Bassam
Hej

Det finns inte 100 procent garanti för att jag läst idag att en hjort kan hoppa över 12 meter.special när de blir hungriga

H.Bassam
Hasse_h
Det finns inga rådjur som hoppar 12 m högt. Inga andra hjortdjur i Sverige heller. Har svårt att tro att den finns några hjortdjur alls på denna planet som når 12 meter - hur hungriga de än må vara.
Gossen Ruda
12 meter, gudars skymning! Möjligen en pegasus. biggrin.gif 1.80 brukar räcka men jag vet att ett rådjur som blev instängt innanför mitt staket hoppade över 2 meter för att komma ut.
siberia
Tack för svar, 2 meter blir det. Även om 12 hade gjort ett mäktigt avtryck i årstaskogen :-)
Linderödsåsen
Vi satte upp Allox viltstängsel, det ligger på totalt 175cm. Det bor en hel hoper banditer i byn, iklädda dovhjortsdräkt och de har nu mer än ett år senare inte ens försökt hoppa in i trädgården.
Vad vi mer gillar är att detta stängsel inte förstör utsikten, det syns nästan bara när solen speglar sig i nätet :-)
Fågelvägen
I min och närmaste grannarnas trädgårdar bor 8 rådjur. Terrängen är bergig och omgiven av syrénhäckar och kommunens hasselsnår, dvs mycket svår att stängsla in. Så rådjuren har tillsvidare massor med ställen där de kan ta sig in. Denhär våren har de gett sig på magnolian och hundtandsliljorna, så jag ruvar på hämnd…

Men för den enda raksträckan har jag designat ett staket som fungerar. Själva staketet är 100 cm högt, men de två överliggarna gör att rådjuren inte hoppar över. Stolparnas höjd är 210 cm. Företaget Skandinaviska Områdesskydd byggde staketet, 35 m. och jag målade det med blågrå slamfärg. [attachment=80986:SAM_0657.jpeg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon