Hasse_h
Enligt en granne hade förra ägarna planterat trädgårdshallon som gav jättefina och stora bär. Sedan tappade de intresset och nu är hallonplanteringen en yta full med förvildade kraftiga hallonkvistar som inte ger mer än enstaka mindre bär. Mellan hallonen växer fullt med kraftigt ängsgräs och kirskål, uppblandat med lite brännässlor.

Har haft funderingar på om jag ska försöka rensa upp och försöka få nån ordning på hallonen, klippa bort gamla kvistar och låta nya ta plats men frågan är om det går och om det är värt jobbet? Det lär gå åt många timmar att rensa upp den uppskattningsvis ca 10 kvm stora ytan.

Hur hade du gjort? Någon som försökt sig på nåt liknande och lyckats få ordning på hallonen?
*Stintan*
Jag har varit med om det där men på en betydligt större yta. Klipp bort allt gammalt, man ser lätt vilka som gav bär förra året och dessa ska väck. Klipp bort allt och försök spara nya skott så du bara får två eller tre rader med skott med ordentligt med plats emellan. Klipp så långt ner vid marken som möjligt så att du kan köra över med gräsklipparen sen och hålla efter om du inte orkar gräva bort rötterna. Spara så du har 4-5 hallonplantor per meter i raderna och en meter ca mellan raderna. Är de nya skotten jättehöga kan du toppa dom i drygt brösthöjd. Lägg gärna kodynga runt plantorna. man kan också halmtäcka runt plantorna så kvävs en del ogräs där om du inte orkar rensa bort. Sen tar gräsklipparen resten. Vattna rejält vid torka.

Så gjorde jag med gott resultat !
Hasse_h
Ok, då kanske det finns hopp iaf. Sätter upp hallonplanteringen på min att-göra-lista så får vi se när lusten faller på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon