Tassiemon
Hej,

Har lite olika frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på.

1. I slutet på förra sommaren planterade jag fyra st mossflox i min slänt. Jag har kollat på nätet för att se om den förblir grön under vintern och får olika bud. 3st av dem var nämligen gröna väldigt länge och sedan blev de gråbruna i färgen. Den fjärde plantan har varit grön hela tiden och verkar ha vaknat nu när temperaturerna har gått mot det varmare (bor i zon V). Tycker det är konstigt eftersom de är planterade på samma ställe och på samma sätt. Är de andra döda eller brukar mossflox vara sådär, för att sedan vakna till och bli gröna igen?

2. Satte tre Thuja Brabant förra hösten, mest på prov. Jag har inte förrän nu täckt dem med fiberväv och ser att de har gulnat en del. Kan solen redan ha skadat dem? Några grenar är helt uttorkade och går sönder när man rör dem. På ett ställe har en buske till och med blivit svart.

3. Köpte i höstas blandade botaniska krokusar från Odla. Är lite besviken nu när de har kommit upp och ser alla är vita, endast två st har en liten gnutta blått i dem. Det skulle ju vara olika färger. Tycker även att de är små och taniga. Har använt benmjöl osv. Någon annan som haft samma problem?

4. Funderar på att plantera Vingad benved. Tror ni det skulle passa med lite olika sorter alunrot under, eller har ni något annat tips?

5. Någon som har provat att sätta palmfrön. Jag fick en påse från spanien, med frön man ska kunna plantera i kruka. Satte dem i början på mars. Hur lång tid kan det ta innan de gror?
jamieblue
Hej, jag är ingen expert på någon av dessa frågor så någon annan får gärna rätta mig men så här tänker jag ang. dina frågor.

2. Jag har själv inga thujor men det är inte alls omöjligt att de blivit skadade av solen. Det blir de oftast på vårvintern, så du behöver förmodligen täcka dem i februari-mars. Du bor iofs i zon V så jag vet inte riktigt när er vårvinter infaller men jag tror det är försent att täcka dem nu i alla fall.

3. Jag fick lite botaniska krokusar på köpet när jag beställde andra lökar från Odla. Jag hade inga förväntningar på dem men tyckte de var rätt fina när de tittade upp. Krokusar är ju inte så stora smile.gif Om man vill vara säker på att få stora fina lökväxter ska man satsa på att köpa lite större (och dyrare) lökar tror jag.
kerstin z5-6
Mossphlox är en perenn den återkommer säkert även om den inte klarat att vara vintergrön
Bassam
Hej jamie blue
1 mossflox är perenner så de ska bli dåligt på vinter men de ska bli bra frame,men nu kan du ta bort gamla bladen.
2 Thuja jamie blue du har rätt jamie blue. de skadar under vårvinter på rund av marken blir kalt medan luften och solen stark så växter kan förlorar mycket vatten från blad medan rötterna kan inte suga samma mängd av vatten så blir växter dåligt.
3 Benmjöl kan bli bra för att stärka blommor frukt o stam på grund att de har bra med Fosfor och kalium men de är fattig på kväve, som växter behöver för att ger bra grönskar, men med färger jag tycker att du haft fel sorter, så kan tillbaka till affären och klaga.
4 Vingad benved. och alunrot passar varandra på grund av vi använder alunrot som marktäck ofta-
5 palmfrön tar flera månader för att gro under ljus med plus 20 grader, med kompost jord och jorden ska hela tiden fuktigt men inte blöt

H.Bassam
Tassiemon
Tack för svaren.
Jag tror också att jag täckte thujorna för sent vilket är synd, vi får se hur de artar sig.
Det här med mossfloxen, ska jag klippa ner dem Bassam eller hur menar du med att ta bort bladen?

Ok, men då vet jag att jag ska ge palmfröna lite tid smile.gif

Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon