jennybring
Hej!
Har några fuchsiasticklingar (utan rötter än) som börjat sloka. Efter att bla ha läst här har jag förstått att de inte gillar innemiljön så nu bär jag ut dem på dagarna. På en del av sticklingarna är det endast de nedersta bladen som slokar. Min undran är om jag ska ta bort dem. Gör det någon skillnad?

Sen har jag några pelargonfunderingar. När ska man låta dem blomma? Jag har några plantor som övervintrat som jag klippt ner rejält nu i vår och en av dem blommar nu.

En förvirrad Jenny
Eva i Skåne
Det beror ju lite på hur stora sticklingarna är, men mer än två bladpar behöver du inte ha kvar så är det fler kan du knipa bort de nedersta.
När jag har fuchsiasticklingar brukar jag sticka dom i kanten på en kruka med jord. Tycker dom rotar sig bra så.

Ang pelargonerna så tycker jag det också beror på hur stora dom hunnit bli. Har dom utvecklat ordentligt med blad och ser ut som du vill att plantorna ska se ut är det inga problem att låta blomman sitta kvar. Har däremot plantan nyligen börjat utveckla nya blad bör du ta bort knoppar tills plantan blivit kraftig och fin.
jennybring
Tack för svar!

Då kniper jag nog av både fuchsiablad och pelargonblomman. Fuchiorna har gott om blad men pelargonen kan gott koncentrera sig på att växa lite mer. Är mitt första år med fuchsia så jag håller tummarna för att sticklingarna tar sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon