Trampendal
När jag får paket från posten levereras de till ICA i vårt sjukt jobbiga centrum.

Förstår ju att det är kopplat till adressen, men eftersom vi bor utanför samhället
skulle det vara mycket bekvämare att hämta det någon annanstans (finns flera utlämningsställen i "byn").

Kan man kan byta utlämningsställe tro?

Jag har kollat på postens hemsida, men inte hittat nån sån info.
Hasse_h
Tror inte det är möjligt att byta. Det hade orsakat kaos i Postens logistiksystem om det varit möjligt. Gissa hur många paket som hade hamnat fel... rolleyes.gif

Det är märkligt det här med utlämningsställen. Posten kan få för sig att skicka leveranser till olika utlämningsställen beroende på storlek o vikt på paket eller om det är rekommenderat. Hos oss fungerar det så att små paket = näst närmsta kiosken/utlämningsställe, avstånd 3 km (jo det finns ett närmare på ca 1.5 km avstånd, men de har annan slutsiffra i postnumret), stora o tunga paket = sorteringsterminal i närmsta stad, avstånd 25 km, rekommenderade brev = närmsta företagscenter avstånd < 1 km (trots annat postnummer).

Men det är inte bättre med andra distributörer. T.ex. DHL skickar lite slumpvis till olika kiosker/DHL-ombud inom en 10 km radie från mitt hem.

Och vi bara biter ihop och muttrar lite surt över tingens ordning.
Eva i Skåne
Sådana saker som brevbäraren inte kan dela ut, t ex stora brev (bokpaket och annat) eller rek tror jag inte heller man kan ändra utlämningsställe för
men när det gäller saker som du beställer, t ex Ellos och liknande, har jag för mig att man kan kryssa för nåt angivet alternativ, bensinmacken eller Ica för vår del.

Förr handlade jag en del saker på Tradera och då kunde man se i förväg vilka utlämningsställe som fanns för Schenker eller DHL och meddela den som skulle skicka iväg, men om dom inte ändrade när dom bokade sin sändning gick det till ett på förhand utvalt ställe.
Posten AB
Hej!

När det gäller byte av ombud så fungerar detta enbart på paket, det gäller alltså inte brevtjänster. För att få sitt paket skickat till ett annat ombud än vad som det vanligtvis per automatik hamnar på är det avsändaren som måste välja detta innan paketet skickas. När man beställer kan man kolla med avsändaren om det finns möjlighet att välja utlämningsställe, denna tilläggstjänst heter valfritt hämtställe, med denna tjänst kan man få paketet skickat till vilket ombud man vill.
Om du har övriga frågor är du självklart välkommen att ta kontakt med oss på kundservice på tele 0771-33 33 10 knappval 2, vi svarar måndag till fredag mellan kl 08,00-18,00, eller via e-post kundservice.se@postnord.com

Med vänliga hälsningar
Erika Posten Kundservice
Piccante
Då jag har lite erfarenhet från kundservice vet jag att många postorderföretag kan erbjuda att byta utlämningsställe om du ber om det. Enklast om man ringer kundtjänst. Sen är det så att bara för att det finns ett utlämningsställe så måste de inte ta emot alla sorters paket. I städer är ju många tobaksbutiker och mindre butiker ombud och de kan neka att ta emot och lagerhålla stora försändelser så det är inte alltid postorderföretagen kan välja närmaste utan de väljer utifrån en lista med de som de samarbetar med genom posten.
Trampendal
Tack för alla svar!
Nu vet jag vad som gäller. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon