Full version: Under asken
Terese på Ingarö
Hej!
Vad ska jag så/plantera under min nya lilla Ask? Har hört att perenner inte ska sättas för sent efter platering då askens rötter är ytliga och konkurrerar med perennerna. Aksen planterades i höstas så jag tänkte så nåt nyttigt runt den så den blir glad.. Men vad?
Cilla
Ettåriga växter som skuggar det öppna jordområdet och som du slår/klipper och låter förmultna är bra för asken, och många ettåriga växter klarar sig också väl att samsas med trädets rötter och näringsupptagning.

Gröngödslingsväxter som honungfacelia, bovete, blodklöver m fl är bra (finns i färdig blandad påse + honungsfacelia i särskild). Men i stort sett allt som du har hjärta att slå ned och ge tillbaka till jorden under trädet är bra. Ärtor är bra, men ack så svåra att föra tillbaka till jorden eftersom deras skidor är så goda...
Terese på Ingarö
OK!
Vilken blir snyggast!
Vill ha en prydlig halvhög sak som blommar lite fint, eller förresten kan jag tänka mig något jättehögt också - trädet är så litet att det kanske blir lite kul... Men jag vill ha en sort så det ser enhetligt ut om ni förstår vad jag menar...inte lätt...
Trädet står ju mitt fram, mitt i mattan, bredvid gången så det är som en parad-rabatt där!

solig hälsning!! rolleyes.gif
Cilla
Jag skulle valt honungsfacelia. Den blommar fint i lila med lite exotiska blomställningar, blir 50 cm hög om den står i god jord och duger för att stå på parad. Jag planterar den under de av mina träd som står och paraderar.
bra för törstiga träd är den också, för den vill ha lite vatten torra dagar.

Här är en typisk bild på blomställninrna, även om färgen är fel.
http://hem.passagen.se/marif/facelia.htm
Terese på Ingarö
Jamentack Cilla!
Ska genast fixa dessa frön!
(det blir torrt där i juli i sandjorden när vi är på böljan förstås...)
Meeeen det går nog!

kram
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon