Pemman
Jag odlar paprika i söderfönstren. Plantorna växer fint och blommar. Jag pollinerar med fingret. De flesta blommor blommar och torkar sedan och ramlar av. Vad är fel?
Åsa, mälardalen zon 2
Inget är fel det är bara bra att växterna får växa till sig och bli hyfsat stora innan de sätter frukt. Paprikor är hyfsat stora buskar och behöver ett hyfsat stort rotsystem + bladverk för att ge bra skörd.
Amazon93
CITAT (Pemman @ 25-04-2014, 21:29) *
Jag odlar paprika i söderfönstren. Plantorna växer fint och blommar. Jag pollinerar med fingret. De flesta blommor blommar och torkar sedan och ramlar av. Vad är fel?

Det är lite som Åsa skriver att plantan behöver bli stor och stark så den orkar ge näring till alla frukter.

Men det kan även vara värt att tänka på hur man vattnar chili och paprika.

Dom vill gärna torka ut rejält mellan vattningar och sedan vattnar man rejält.
Gör man detta så kan abortering av blommor iallafall minska smile.gif
Men gör du redan det så är det nog bara att vänta.

När jag säger torka ut rejält, så menar jag tills bladen börjar bli deppiga!
Piccante
Finns många chili och paprikaodlare som medvetet plockar blommor för att få fler och större frukter när tillväxtfasen planar ut och plantan är större. Jag har aldrig brytt mig om det utan låter naturen ha sin gång, trillar blommorna av så är det antingen fel i miljön (kanske för torrt och då fäller de blommor, händer ofta när man tar in dom på hösten) eller så är inte plantan stor nog helt enkelt. Den kommer blomma om så jag bryr mig inte så mkt om det.
catlady
Håller med ovanstående svar - det är nog precis som det ska vara. En paprikaplanta får relativt stora frukter i förhållande till sin storlek och behöver prioritera några stycken framför resten. Det kan också vara lite väl tidigt för den att sätta frukter så kanske "väntar" den bara lite. Pyssla om den lite extra så ska den nog sätta igång snart smile.gif
Amazon93
Kan dock tillägga att jag brukar kunna få frukt på förhållandevis små plantor ( ifrån första blommorna ) av både paprika och chili.
Om det mesta står rätt till med vattning ljus och miljö så borde du istället få små frukter innan plantan väljer att abortera dessa och prioritera annat. Rekommenderar därför mitt ovanstående tips!

Rekommenderar även att använda en mjuk pensel istället för fingret, vissa sorter producerar ganska lite pollen och chansen för lyckad pollinering ökar med lite finlir med penseln! kan vara det som är felet också!,
( ingen pollinering )

Jag har förövrigt odlat dessa i en källare med endast lågenergilampor som ljuskälla, kan va ett tips till dom som gillar att odla på vintern! 2-3st 45w 5000-6000k på en yta stor som ett standard skrivbord funkar utmärkt. smile.gif
Finns på kjell & co.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon