Full version: Nerium Olander
koja72
Hej !
Jag kunde inte låta bli att köpa en Nerium Oleander (Patioplants märke), när jag var i blomsteraffären sist. Har aldrig ägt en Nerium tidigare och undrar nu över era erfarenheter kring växten. Jag planterade om den i en större kruka och har den inne ännu så länge i soligt fönster. Den har börjat rota sig, för nya blad kommer. När ställer ni ut den för sommaren resp. tar in den ? Hur stor kan den bli ? Ev. ohyra som kan komma på den ? När blommar den ? Vill som sagt gärna höra om era Nerium och gärna bild om ni har rolleyes.gif
Gröna mormor
Den frågan har varit uppe här förr:
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=7...&pid=905125

Själv köpte jag en i Österrike och hade den ute under tak från maj/juni till september. Den växte till sig väldigt bra men fick tyvärr sköldlöss. Försökte med olika medel men fick kasta den efter ett tag, då hade jag haft den i nästan tio år!
Bassam
Hej
1 man kan ställa dem ute på sommar. ute på terrassen från maj till oktober
2 tar in den när börjarb li kalt och du vet att detta skilnad mellan zon och zon.
3 hur stor blir dem: den vnligt ca 35 cm, men finns buskar som är 60–70 cm hög..
4 Ohyra:fjärilslarver Så snip de drabbade blad och stjälkar, löss Spinn och trips brukar attackerar
5 på vinter svalare ( mellan ´10 till ´15) och då vattna mindre.
H.Bassam
koja72
Tack för svar, då vet jag lite mera smile.gif
Alexander-VG-zon3
Dom växer snabbt, och kan utan vidare bli två meter på nåt år (om man inte beskär dom). Men mer än 2m brukar dom inte bli i kruka.
Mina brukar någon vinter då och då få spinn (mina står varmt och extraljus på vintern, svalka ute på hösten) står dom svalt hela vintern får dom inte spinn. Annars ganska fria från ohyra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon