BlackBarlow
Jag har sått ett gäng frön för tomat (körsbär/whippersnapper) och gurka (djungelgurka) inomhus i köksfönstret och nu är de ungefär 1,5 dm höga så det är snart dags att plantera om/ut dem tror jag (första gången jag gör detta kan tilläggas smile.gif )

Vad skulle ni rekommendera att jag planterar dem i, måste de ha separata krukor eller kan jag plantera dem tillsammans i pallkrage eller liknande? De kommer vara på min balkong (sydvästläge) så finns inte oändligt med plats och har kanske liite för många plantor också...unsure.gif

När kan jag placera ut dem? Är kanske för kallt om nätterna ännu?

Tacksam för alla tomat- och gurkatips smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det är för kallt, gurka kan man ofta inte plantera ut förren i juni de gillar inte temperaturer under +12C. Tomat kan sättas ut något tidigare men de gillar inte temperaturer under +7. Det ska bli kallare igen i början på maj så den här värmeböljan vi har nu är tillfällig. Och djungelgurka är ju inte riktigt en vanlig gurka utan en lite mer tropisk växt som behöver mer värme än vanlig gurka.

Ca 20 liter jord per planta brukar vara lagom.

Jag skulle inte plantera djungelgurkan ihop med tomaterna för om den trivs så växer den enormt mycket och lär nog då kväva tomatplantorna genom att linda in dem i sina rankor. Tomater vill ha ljus och inte stå för tätt.
fvd
Mina tomatplantor är 3 dm nu och står i krukor med 2 dm diameter. De kommer att bli höga så småningom och man får byta till större kärl vartefter de växer, så en hink per planta är det minsta kärl som behövs till en fullvuxen planta. Sista gången du planterar om dem är det en bra idé gräva ner den djupare än den stod i den sista krukan så får den mer rötter och blir kraftigare och producerar fler tomater. Jag gräver ner mina utomhus så jag vet inte hur mycket du behöver gödsla men du ser hur plantan utvecklas och om det behövs så kan du tillföra NPK i flytande eller pelletsform. Jag brukar låta mina plantor växa så höga att det blir tre avdelningar med frukt per planta. Gurkorna behöver inte fullt så mycket svängrum men fungerar ungefär likadant och de kan du antingen binda upp på höjden eller ha liggande på jorden. Det viktiga är att plantorna kan bild tillräckligt med rötter.
Åsa, mälardalen zon 2
Djungelgurka växer inte riktigt lika som det vi kallar gurka, djungelgurka (Melothria)hör inte ens till samma släkte som gurka (Cucumis).
fvd
Det beror lite på var man bor jag bor i Halmstad som är zon1 och jag har haft mina plantor ute en månad nu. För kallt får det ju inte vara men nog tror jag att en balkong skulle kunna gå bra och om det det skulle bli kallare kan man täcka plantorna.
BlackBarlow
Tack för alla svar smile.gif

Tror att jag avvaktar lite då tills jag planterar ut dem och börjar med att plantera om dem inomhus i större krukor.

Ifall jag planterar dem i pallkrage, hur stort mellanrum behövs mellan varje planta?
Piccante
Det här med avstånd är knepigt för många balkongodlare får ju knô ihop alla plantor då ytan är begränsad. Sen växer ju tomater olika, vissa är låga och buskformade andra växer på höjden och blir smala. En del beskär ju till o med tomter när de odlar i växthus så de blir höga och smala.
Jag hade nog satt ca 6 tomatplantor/ pallkrage även om det kanske blir lite trångt men man får kompromissa med något.
fvd
Det är djupet som är viktigt det var därför jag föreslog en hink. Det går ju lika bra med i en pallkrage bara det inte är för grunt.
BlackBarlow
Jag läste att tomatens rötter kräver minst 15cm, en pallkrage är 20cm så det kan ju funka. Funderar på att bygga en egen pallkrage, så då kan jag göra den lite djupare smile.gif
catlady
Om du orkar så kan du flytta ut växterna dagtid nu när det är så varmt, till ett vindskyddat läge. Men glöm inte ta in dem innan solen går ner!

Tomater vill ha mycket av allt - jord, sol, vatten och näring. Jag tror det är samma för gurkan.

Om det blåser mycket hos er så är det bra att investera i ett ordentligt vindskydd när det är dags att flytta ut för gott. Vi har haft tomater på balkong och de blir lätt torra och slitna i konstant vind. Då blir de även mer mottagliga för ohyra, till och med spinn som är värsta sorten och oftast bara finns i torr inomhusluft. Att spreja med vatten på tidig morgon eller tidig kväll är också bra för att förhindra ohyra.
BlackBarlow
CITAT (catlady @ 27-04-2014, 13:04) *
Om du orkar så kan du flytta ut växterna dagtid nu när det är så varmt, till ett vindskyddat läge. Men glöm inte ta in dem innan solen går ner!

Tomater vill ha mycket av allt - jord, sol, vatten och näring. Jag tror det är samma för gurkan.

Om det blåser mycket hos er så är det bra att investera i ett ordentligt vindskydd när det är dags att flytta ut för gott. Vi har haft tomater på balkong och de blir lätt torra och slitna i konstant vind. Då blir de även mer mottagliga för ohyra, till och med spinn som är värsta sorten och oftast bara finns i torr inomhusluft. Att spreja med vatten på tidig morgon eller tidig kväll är också bra för att förhindra ohyra.

Toppen! Tack för bra tips smile.gif
dregegni
Hej där!

Nyckeln till bra skörd och friska växter är, speciellt när man odlar i krukor med begränsad näring, ett levande mikroliv i jorden.

Jord som har ett bra mikroliv i sig ger fantastiska grönsaker och friska växter! Du kan hjälpa mikrolivet på traven genom att ge jorden s.k. EM, som står för Effektiva Mikroorganismer. Det finns både som flytande, Mikroferm, som man sprayar för att få igång mikrolivet i jorden, eller göra Bokashi-kompost så får mikroorganismerna med sig en egen matsäck som blir till supernäringsrik jord. En levande jord ger friska växter och mycket mer grönsaker!

Kolla här:

http://www.greenfoot.se/tr%C3%A4dg%C3%A5rd...ndning-21752551

Lycka till med tomaterna!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon