Gullspiran
Jag har planterat 3 doftschersminer under april. Två av dem har fått blad på grenarna och ser välmående ut. Men den tredje har bara fått några få blad och är kal för övrigt. Ska jag vänta ett tag till och se om den kommer igång eller är det bara att köpa en ny buske?
Huggorm
Den kan mycket väl komma sig med lite omsorg, men vill man inte riskera att missa en säsong kanske det är lika bra att köpa en ny buske
kerstin z5-6
Vattna de kommer nog
eskil43
Ett av dom säkraste sättet att misslyckas med Philadelphus släktet(även många andra)är att vid tidig vårplantering vatna rikligt vid planteringen och tiden fter detta,innan plantan har börjat sin tillväxt och tillväxten börjar inte innan marktemperaturen är c.7-8 grader.Din schersmin har nog fått rotskador pgav syrebrist i jorden efter planteringen.En sådan växt kommer lida av detta länge eller dö. Det är bättre byta växten mot en frisk planta.
Skulle vara roligt att veta hur många gånger Du har vattnat växten sen planteringen.
Det överlägset vanligaste orsaken till misslyckandet med vårplanterade växter är för riklig vattning innan tillväxten har kommit i gång.

Med vänlig hällsning Eskil43
Gullspiran
Hmm jag är nog skyldig till övervattning giggle.gif Som tur är verkar de andra två trivas bra så jag köper nog en ny planta. Jag har fått höra av bekanta som vet att jag pysslar med trädgården att inte glömma att vattna ofta på nyplanterade växter för det är så torrt nu och sol var och varannan dag. Dock började jag efter nån vecka känna själv att detta verkar lite konstig för när jag själv känner efter i jorden kring mina nyplanteringar så är det ju fuktigt. Så jag gjorde ett uppehåll med vattningen för över en vecka sedan men denna stackare lyckades jag nog näravid ta kål på tyvärr smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon