Full version: Sticklingar av syren?
Elisabeth P
Jag har klippt mina syrener.
Kan jag rotslå pinnarna på något vis?
Just nu står de i vatten. Vissa andra buskar kan man ju bara sticka ner i jorden så tar de sig, men hur är det med syrenen?

Tacksam för hjälp
catlady
Det kan kanske gå, men annars skjuter syrènen ju gärna rotskott och då är det bara att separera från moderplantan och gräva upp smile.gif Jag har själv en fin liten häck av rotskott vi grävde upp nere vid stranden för några år sedan.
Åsa, mälardalen zon 2
Syrensticklingar rotar sig inte speciellt lätt, och inte så bra de delar som är rätt mycket förvedade. Runt maj har man ofta störst chans ifall man ska rota syren och det ska vara toppskott ca 10-15cm långa som sticks ner i jord och så sätter man plastpåse över och ställer ljust men inte soligt.
Elisabeth P
Ok. Tack

Men vad är egentligen stickling?
Jag klippte av översta bitarna så då är det kanske toppskott?
Jag provar att sticka ner dem nu. Bör jag sätta dem i kruka eller prova direkt på plats?
Måste påsen vara genomskinlig?

Säkert många o dumma frågor men jag vill så gärna få ordning på min häck o har tyvärr inte råd att köpa nya plantor

Tacksam för svar
Åsa, mälardalen zon 2
Stickling är en bit av växten som används till förökning. Plastpåsen bör vara genomskinlig eller mjölkvit och du bör sätta i kruka inomhus det behövs hyfsad varm jord för att man ska få chans till rötter. Var dock beredd på att det kan ta flera månader att få rötter ifall man lyckas. Den enda syrenen jag har varit med om är lättförökad är dvärgsyrenen Palibin, annars så brukar de vara svåra.
Elisabeth P
ok. Tack för snabbt svar

Får nog leta rotskott i stället
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon