catlady
Denna lilla sak har överlevt två utrotningsförsök, så detta året bestämde jag att ge den lite näring och se vad den kan tänkas växa upp som. Men mina identifieringsförsök har misslyckats än så länge. Vi har både vinbär och krusbär på tomten och det enda jag kommit fram till är att den ser precis ut som krusbär - men med matta blad som inte "buktar". Den har taggar som sitter på stammen precis under bladskotten, men jag ser inga spår av blommor .

Är det någon som vet vad det kan vara? Kan det vara en "hemmagjord" krusvinbärskorsning kanske? Eller är det inget ätbart alls? Alla tips mottages tacksamt!
johan1983
Är det inte en vanlig vinbärsbuske?

Jag skulle tippa på en röd eftersom den sätter bär på fjolårsskotten, det skulle förklara varför den inte har gjort sig till känna med bär som isånafall tydligt kunnat ge dig en ledtråd

https://www.google.se/search?q=r%C3%B6d+vin...280&bih=607

catlady
Jag tror inte det, eftersom denna har taggar och det har inte någon av mina vinbär. Jag jämförde också bladen och dessa är mer flikiga än vinbärsbuskarnas. Men kanske är det en annan sorts vinbär än de jag redan har?
RibesRubusVitis
Det kunde t ex vara taggrips, Ribes divaricatum, som även kallas spärrkrusbär.
catlady
Det har jag aldrig hört talas om innan, men jag var inne på att det kunde vara en korsning så det kan kanske stämma smile.gif
Synd att den inte gett någon frukt i år. För två år sedan slet jag av den vid roten, förra året sprejade min sambo den med ättika - så den har väl lite att ta igen... I värsta fall får jag vänta tills nästa vår innan jag får ett definitivt svar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon