claxx
Jag tänker ge mig på att så en del basilika på min balkong denna vår/sommar. Men när jag läser ut på nätet så verkar det som att jag ska så med ett inte helt oväsentligt mellanrum mellan fröna. Jag har en kruka på ca 30x30 cm som jag helst skulle vilja ha en stor stor buske med basilika om allt går som en dröm. Kommer detta verkligen att hända om jag skulle så frön med några centimeters mellanrum?
Åsa, mälardalen zon 2
De där plantorna i handeln där fröerna sås med några mm avstånd är inte menade att leva speciellt länge. Vill du ha något som ska leva längre så rekommenderar jag att du sår fröerna med ca 2cm avstånd och att du gradvis planterar om plantorna i större kruka, sätt dem inte i för stor kruka för snabbt. (sitter plantorna för tätt tycker jag det ofta blir gråmögel i mitten på plantorna som får dem att vissna, gråmögel trivs där det är tått och fuktigt)
elisfino
Hej!
Jag undrar också hur man får till buskigheten?
Ska småplantorna beskäras eller ska man bara
låta dom vara?

Mvh
Elisabeth
Piccante
Om du inte skär ned basilikan till rötterna när du skördar utan klipper ovanför ett bladpar och bara toppar den varje gång du tar så får du en buskigare planta. Den kompenserar genom att skjuta nya skott och grena sig varje gång du klipper den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon