johanare
[attachment=80919:image.jpg]
Varit på jakt efter Austinrosen Munstead Wood men såldes slut direkt hos Flora Linnea.
Kom dock över dessa två ex men då köpta på Flyinge Plantshop.

Var är dessa uppdrivna? Också Flora Linnea? Import? Jag trodde FL hade ensamrätt i Norden.

Dessa måste stått i drivhus länge eller vara från ifjol. Enorma ex jämfört med FLs pinnar. Inte säker på att detta är bättre. Ok att bara plantera eller bör man klippa ner?
kerstin z5-6
Austinrosor finns numera överallt och ensamrätt har ingen längre, för den sorten som helhet. Tom Blomsterflandet för dessa
Ser ingen anledning till nerklippning -de ser ju jättefina ut.
stanwell
Det är bara Flora Linnea som har licens att odla Austinrosor i Sverige. Sedan kanske det importeras rosor från olika håll i europa. Jag tror att Flora Linnnea levererar till bl a Zetas i Stockholm, men inte till Blomsterlandet. Cedergren får en del Ausitnrosor från Flora Linnea också vad jag förstår. Det känns hyfsat viktigt att grundstammarna är multiflora eller canina tycker jag. Många av de Austinrosor jag har sett på andra plantskolor har varit drivna och på laxagrundstammar. De brukar vara fina i början men efter ett tag tycker jag de går bakåt i utveckling. Munstead Wood är jättefin och exemplaren ser ju fina ut - har sett sådana kraftiga även hos Flora Linnea, men in år var de visst slut. Tycker inte du behöver skära tillbaks dem nu - plantera djupt bara!
johanare
Hur kan man lista ut vilken grundstam det är?
Stort tack för era svar. Dessa ska planteras i en avlång stora kruka 80-40-40
kerstin z5-6
Har aldrig haft problem med laxaunderlag och jag bor i zon 6 , gräver djupt,och beställer direkt från odlare i Holland.Planterar djupt för att egna rötter ska bildas och föredrar egentligen rotäkta, .
Är fortfarande osäker om FL har kvar den Licencen sen Austin var nya här i Sverige? eller menar du att alla som Cedergrens tar dessa via FL? Låter osannorlikt.

Kan lägga till att min avoghet mot Fl beror delvis på att de har undantagit halva landet och sänder höst leveranser hit 20 november när jag har 2 m snö vanliga år samt vårleverans i början mars..
johanare
Om jag säger så här....rötterna från Flora Linnea och de som satt på dessa Munstead Wood är ganska olika.
I stället för några kraftiga och ett knippe mindre hårda var denna kruka FULL av vita lianer liknande groddar på anabola
När man tittade närmare på plantan hade rötterna vuxit upp genom jorden och slingrade sig i rosplantan ca 20cm ovan mark.

Kolla bild...rädd att nu när jag planterat denna ros i en 40cm djupär det så pass grunt att jag kommer få mängder rotskott.

[attachment=80927:laxa.JPG]
Pauline/Sthlm
Eeh rosrötter är det väl inte..? Dvs kanske de vänstra men är det inte "bara" ogräs??
kerstin z5-6
Har du lagt in fel bild? Denna visar ogräs.
johanare
Inte fasen vet jag hur Laxa ser ut men visst var det märkligt. Hela krukan var full av detta. Snott runt om hela klumpen i krukan.

Ville inte förstöra kruk-klumpen med rötter. Skulle nog dragit bort mer av dessa.
Tar upp rosorna och går igenom dem.
Tack
kerstin z5-6
Jag tycker du ska låta rosen vara , laxa under lag kan du knappast se med ögat på det sättet och är det det? Vad göra du då-Du bor i Helsingborg-finns ingen anledning att bekymra sig om laxa underlaget. Ogräset kan du däremot ta bort. Rosrötter är brunsvarta.Nyanlag till sugrötter kan se ut som tunna ibland vita trådar , men de har inga gröna blad som detta ogräs har.

Rosa canina, Rosa multiflora, Rosa rubiginosa är de vanligaste underlagen, med 10-15 cm jord ovan ymp kommer rosen att bilda egna rötter så småningom, då kan underlagsroten tas bort. . Utomlands använder man Rosa laxa väldigt mycket, ej lika vanligt i Sverige.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon