emmsing75
Har frösått och fått upp tomatplantor som nu sedan ca 3-4 veckor står i garaget under extrabelysning. Deras blad har dock krullat sig lite och jag trodde de hade börjat torka så jag vattnade på och tyckte det blev bättre men nu har ena av dem totalt skrumpnat ihop och flera slokar. Vad ska jag göra för att rädda dem. Är det bättre att ta in dem till värmen inomhus och ställa dem på fönsterbrädan där det blir ca 20-25 grader på dagtid jämfört med rel jämn temperatur på ca 13 grader i garaget. Inser nu när jag skriver att de kanske helt enkelt har fått för mycket vatten eftersom jag varit noga att jorden ska vara fuktig hela tiden... När jag planterade om dem så satte jag dem i planteringsgjord blandad med fjolårs kogödsel på säck, tänkte att det inte kunde skada men den kanske bränner de känsliga rötterna? Tacksam för input på hur jag räddar upp situationen!

Har också chiliplanter i garaget och det känns inte som de växer så mycket, ska dessa också upp på fönsterbrädan istället?
catlady
Tomater vill ha varmt, ljust och fuktigt, så det är troligt att de har ruttnat i den kalla blöta jorden. Inte ens stora fullvuxna plantor klarar av temperaturer under 10 en längre tid. Näring kan de dock oftast hantera rätt bra, de vill ju ha massor så fort de blivit större.
Åsa, mälardalen zon 2
Chili vill ha ännu varmare än tomat, är det så kallt i garaget är det helt normalt att de stannar i växten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon