Elisabeth_65
Hej alla!

Försådde säkert 25 från av en grön böna som jag nu inte minns namnet på, men en sort som bara blir 40 - 50 cm hög. Två av dessa frön har grott, varför? Är det ännu för kallt? Jag har dem i små svarta plastkrukor i söderfönster.
kerstin z5-6
Fönster är ju ingen optimal frösådd , men somliga frö tar tid, ett enkelt uppriggat lysrör gör att lättare.
Åsa, mälardalen zon 2
Söderfönster blir ofta för varmt för sådder och fröerna ruttnar då, ställ sådden en bit in i rummet under groningen de behöver inget ljus förren de tittar upp.

Brukar inte förså några bönor alls jag kommer så dem om några veckor direkt utomhus.
johanr
Mina bönsådder har ruttnat när jag förodlat dem för kallt (betonggolv i källaren ca 16 graders lufttemperatur) medan det gått bra när jag haft dem varmare eller allra bäst förra året med undervärme. Kanske har jag haft dem för blött när de stått kallare. Nu låter det ju inte som att du har dem för kallt, kanske är det för blött som är problemet.
Elisabeth_65
Tack så mycket för svaren! Jag ska definitivt försöka igen, men längre in i rummet, så att det inte blir så tokvarmt som i söderfönstret.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon