mullkärringen
28-04-2014, 05:38
Hej!
Har stora problem med sork som underminerat halva trädgården, går praktiskt taget på bara grässvålen och nu har uslingarna till och med grävt sig in i växthuset. Har testat alla "snälla" metoder för att skrämma bort dom utan resultat.
Fick nu rådet att använda karbid och gasa ihjäl dom.
Har någon erfarenhet av karbid och några råd att komma med vore jag tacksam!
Mvh Lotta
Anna-Karin Lundberg
28-04-2014, 06:32
Jag testade karbid i höstas, köpte flera burkar, hällde i gångarna och täppte till. Men de grävde bara glatt vidare.
Har fått tips om att gasa ihjäl dem med bilen, sätta slang från avgasröret ned i en gång - men jag har "tyvärr" en miljövänlig biogasbil så avgaserna dödar ingen...
Har läst att man kan hälla med kolsyreis i gångarna, den tinar och blir till syrefattig gas och ska kväva sorken eftersom den är tyngre än luft och rinner ned i gångarna. Efter en Google-sökning på kolsyreis så hittade jag ett par leverantörer i Stockholm. Det finns is i form av mindre pellets, det verkar enkelt att hantera och inte allt för dyrt. Helt klart värt att testa.
I höstas ville jag göra det så ogästvänligt som möjligt för dem, så de inte skulle ha det mysigt under snön, så jag klippte "problemområdet" jättekort och krattade bort allt gräs och löv ned till bara svålen. Stort jobb då det är ett ganska rejält område, dessutom ett dike. När allt var så kort såg jag tydligt gångar, lufthål och jordhögar. Det var då jag kämpade med karbid, provade surströmming också. Det enda som verkligen har varit effektivt med synligt resultat är fällor som klipper dem. Jag tog några i höstas och nu törs jag knappt säga det, men än har jag inte sett nya jordhögar och ingen har fastnat i de fällor som sitter gillrade. Mycket plock med dessa fällor, så den som en annan trådskapare just skrivit om på detta forum verkar intressanta. Som ett plaströr man sätter ned i gången.
Det finns alltid "djurvänner" som förfasar sig över att man vill döda vattensorkarna, men jag vet vilket elände de ställer till med. Deras gångsystem är gigantiska och deras aptit ska man inte prata om! Och det här är inga små näpna möss vi pratar om, det är rejäla råttor.
mullkärringen
28-04-2014, 06:53
Tack för ditt svar!
Ja, jag känner mig lite maktlös när jag hela tiden kliver rätt igenom gräsmattan ner i hål och dagligen får plantor utan rötter i handen

Jag har förstått att man ska vattna på karbiden så kvävgas utvecklas......luktar det fasiken och hur länge ligger gasen kvar under jord?
Kanske får testa fällor också. Är det burar eller slagfällor du använder?
Jag gillar inte heller dödande av djur men valet är det eller flytta härifrån och så länge djuren inte möter en plågsam död så är jag ok med det.
Anna-Karin Lundberg
29-04-2014, 06:12
Man behöver inte vattna på karbiden, det räcker med den fukt som finns i jorden. När karbidbitarna reagerar blir de till vitt "smul" och det var sånt vitt smul som kom upp i de nygrävda högarna. Därför förstår jag att sorkarna inte dog, de bara grävde för. På några ställen provade jag att hälla på en skvätt vatten, kokande för bäst effekt och det bolmade kraftigt en kort stund. Så fort jag kunde täppte jag till hålet så gasen skulle sprida sig i gångarna, men systemen är ju gigantiska och jag tror att sorkarna bara kröp åt sidan.
Fällorna är som en saxfälla med fjäder. Sorken går emot en platta och fällan slår igen, man kan beta den med morot också för att säkrare locka dit sorken. Problemet är passformen till gången, det blir en del grävande. Jag ska satsa på de där "plaströren" som visades i annan tråd nu nyss, verkar smidigare att använda.
Det är trevligt med vilda djur i sin närhet, men när det blir till skadedjur kan man inte ha det så. Ingen skulle ju låta råttor gnaga sönder ens hus bara för att "man får räkna med lite vilda djur". Jag tycker det är helt OK med några ormar, lite myror, några småsork i förrådet, fåglar som bygger bo under takpappen på huset och sånt, men när det blir frågan om skadedjur som fullständigt ödelägger ens egendom - då går det inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.