Full version: ´Vallört
fallon
Hej,
Vet någon vart man kan få tag på Vallörtsplantor (äkta)? Jag har sett frön på en del webshops, men inte lyckats hitta plantor. Jag finns 2 mil sv om Södertälje.
hattstugan

Vad ska du med ett sådant ogräs till?

Är hemskt då det får rötter grova som en underarm och sprider sig ohämmat om man låter det vara!

Så här finns gott om plantor straxt utanför Enköping om du vill ha!!
Eva 33c
CITAT (fallon @ 28-04-2014, 19:04) *
Hej,
Vet någon vart man kan få tag på Vallörtsplantor (äkta)? Jag har sett frön på en del webshops, men inte lyckats hitta plantor. Jag finns 2 mil sv om Södertälje.

jag kan skicka några rotbitar till dig om du vill. Jag har den äkta varianten, tror jag. Det är inte helt lätt att veta då arterna hybridiserar. Fröerna kom ursprungligen från Runåbergs. Men den jag har sprider sig inte alls särskilt våldsamt, utan växer som en häck bredvid kökslandet. Jag använder den och gör gödselvatten av, kanske nåt du tänkt också? Om den får gå i frö kan det dyka upp plantor på oväntade ställen, men inte nåt större problem ändå. Den är däremot lite lurig om man vill flytta den, då minsta kvarlämnad rotbit blir en ny planta. Men som sagt annars växer den i tuvor.
Skicka ett PM till mig om du är intresserad. jag vill i så fall bara ha ersättning för portot.
Bilden visar mina 5 plantor 2006, då hade de vuxit många år mitt i kökslandet. Numer har jag flyttat dem till utkanten, och då delade jag dem så jag nu har 10 tuvor ungefär. vilket är onödigt många... Men den är vacker när den blommar.
[attachment=80925:symphytu...__Small_.jpg]
[attachment=80924:Symphytu...__Small_.jpg]

skogstroll
jag har en del vallört, men de håller sig på en plats. Man kan göra fint stinkande gödselvatten av dem smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon