CITAT (fallon @ 28-04-2014, 19:04)

Hej,
Vet någon vart man kan få tag på Vallörtsplantor (äkta)? Jag har sett frön på en del webshops, men inte lyckats hitta plantor. Jag finns 2 mil sv om Södertälje.
jag kan skicka några rotbitar till dig om du vill. Jag har den äkta varianten, tror jag. Det är inte helt lätt att veta då arterna hybridiserar. Fröerna kom ursprungligen från Runåbergs. Men den jag har sprider sig inte alls särskilt våldsamt, utan växer som en häck bredvid kökslandet. Jag använder den och gör gödselvatten av, kanske nåt du tänkt också? Om den får gå i frö kan det dyka upp plantor på oväntade ställen, men inte nåt större problem ändå. Den är däremot lite lurig om man vill flytta den, då minsta kvarlämnad rotbit blir en ny planta. Men som sagt annars växer den i tuvor.
Skicka ett PM till mig om du är intresserad. jag vill i så fall bara ha ersättning för portot.
Bilden visar mina 5 plantor 2006, då hade de vuxit många år mitt i kökslandet. Numer har jag flyttat dem till utkanten, och då delade jag dem så jag nu har 10 tuvor ungefär. vilket är onödigt många... Men den är vacker när den blommar.
[attachment=80925:symphytu...__Small_.jpg]
[attachment=80924:Symphytu...__Small_.jpg]