Full version: krasse
Frida Sandman
Varför brukar bladen på krasse gulna under sensommaren/hösten?
Är det näringsbrist, för mycket eller för lite vatten, eller helt enkelt för att plantan går mot slutet av sin livslängd? Går det att göra något åt gulnandet?

Jag har tänkt ha slinger- och fjärilskrasse på bron i sommar och vill helst att min krasse ska se fin ut lääänge, med friskt grönt bladverk. wub.gif

Jag skulle bli mycket tacksam för tips och råd redan nu, så att man kan förbereda sig innan sommmaren kommer rolleyes.gif
Fenja
Krasse är gottegrisar, ofantliga mängder både gödsel och vatten hjälper. Men de har nog en tendens att gulna lite frammåt hösten hur som helst...
Fenja
Cilla
Mina gultorkar när det är för torrt och gulsloknar när de har för näringsfattigt och sedan gulbrunar de av ålder. I ren och fuktighetshållande kogödsel eller kompost blir bladen gigantiska och håller sig gröna länge. På ett ställe hade jag slingerkrasse mycket länge i höstas - där stod de i kompost och gödsel.

Har man dem på mindre områden eller i kruka kan man näringsvattna.
Mi70
Men sägs det inte att krasse blommar bättre ju mindre näring, det är jag säkert på att jag hört...? Har man för gottigt, så blommar de inte lika bra.......! wacko.gif
LindaA
CITAT (Mi70 @ 14-04-2004, 01:26)
Men sägs det inte att krasse blommar bättre ju mindre näring, det är jag säkert på att jag hört...? Har man för gottigt, så blommar de inte lika bra.......!  :wacko:

Jag trodde likadant?? Och jag har alltid undrat varför så många planterar krasse med luktärter (som ju vill ha massa näring)... nu blev jag jätteförvirrad... wacko.gif
Jag har haft krasse och inte gjort så mycket åt dem, t o m planterat i "gammal" jord och de har blommat fint... kanske skulle satsa på att gödsla lite i år då, så kanske de blir ännu finare?? unsure.gif smile.gif unsure.gif
eller vad tror ni?
evelina
Förra året sådde jag krasse i brunnen hästgödsel.Bladen var stora som elefantöron och har aldrig sett så mycket blommor på krassen som då. Så dom är gottegrisar.
Något som är fint och blanda är fjärilskrasse och slingerkrasse "glorious glem"
uno
Jag tror att det är så här: Bra med gödsel=många och stora blad som till viss del döljer blommorna. detta åtgärdar jag genom att bladgallra.
Ingis
CITAT (Mi70 @ 14-04-2004, 01:26)
Men sägs det inte att krasse blommar bättre ju mindre näring, det är jag säkert på att jag hört...? Har man för gottigt, så blommar de inte lika bra.......! wacko.gif

Det har jag också hört.
Men bladen är ju så fina så då tummar jag hellre på blomningen för blommorna gör sig ju inte lika bra när bladen är gula. Det är anledningen till att jag inte sår krasse längre.
Cilla
Ja, jag har både läst och hört det men det stämmer inte med mina erfarenheter. Visserligen blir bladen gigantiska när krassen kommer i gödslad mulljord, men blommorna kommer fram väl på långa stjälkar och jag tycker de blir lika många och dessutom större än på platser där de har det magrare. De håller längre också, ända till hösten.
Ingis
CITAT (Cilla @ 14-04-2004, 21:28)
Ja, jag har både läst och hört det men det stämmer inte med mina erfarenheter. Visserligen blir bladen gigantiska när krassen kommer i gödslad mulljord, men blommorna kommer fram väl på långa stjälkar och jag tycker de blir lika många och dessutom större än på platser där de har det magrare. De håller längre också, ända till hösten.

Då ska jag prova det i år, för jag har ju faktiskt köpt frön av den ljusgula nya sorten, vad den nu hette.
kryddan
Jag gödslade för mycket "av misstag" men precis som ni andra säger blev det fina fisken - mängder av blommor och blad som växte vilt - det gjorde knappt något att rådjuren tuggade i sig en del rankor då och då rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon