EvaKlemming
29-04-2014, 11:56
Silverpäron eller klotrobinia planterat i pooldäck? Måste bli ca 3 meter högt så kronan hamnar i nivå med en altan ovanför och lummar till där uppe. Det är i zon 2, stark södersol men ibland lite blåsigt. Vilket skulle trivas bäst, vara vackrast? Eller egna förslag emottages gärna. Tänk hacienda i Afrika. I andra hand bara lounge varsomhelst. Tänkte också ha bambu. Pooldäck i trä.
Med vänliga hälsningar
Eva
h.norrstrom
29-04-2014, 19:12
Robinia är väll ganska känd för att vara bräcklig och ogilla blåst. Sen gillar jag inte bollvarianter av träd men det är min åsikt...
Jag skulle hellre ta silverpäron i alla fall på den platsen.
Kanske ska man också tänka på att det inte är kul med träd som skräpar ner på däcket med blad blomblad och frukter.
Annars så finns ju tex oxel och rönn av olika sorter som inte är så storvuxna med vackra blad blommor och bär, tåliga för både blåst och soliga lägen men passar ju inte temat riktigt.
Problemet med båda dessa är att de ofta toppympas på en viss höjd där kronan startar, huvudstammen blir aldrig högre än så. Silverpäron förekommer ofta i hängande form 'Pendula', och toppympat på någon fjuttig 1-1,5 m grundstam av vanligt päron och blir en slängig krona som till slut går ned i backen efter flera år. Ska du ha silverpäron ska du ha ett exemplar som är ympat i marknivå, sen kan du genom beskärning lyfta kronan. Hängande former av träd kan höjas om man binder upp skott hela tiden eftersom, men det kräver lite jobb och svårt när det börjar bli högt.
Ska trädet bli max 3 meter eller får det blir större än 3 m, i sådana fall finns det mycket mer att välja på.
EvaKlemming
06-05-2014, 12:54
Men vilka andra skulle jag då välja bland? Det är precis det som är så svårt. Med vänlig hälsning Eva
FruTrädgårdstomte
09-05-2014, 20:34
Silverpäron är ju snygga men kan drabbas av päronrost om det finns i området.
Det finns flera olika sorters Salix eller syrén på stam.
Eukalyptusvide, salix integra, tycker jag är väldigt vacker med lite rosaspräckliga blad. Här måste man dock vara lite uppmärksam för den allra vanligaste heter 'Hakuro Nishiki' och är bara härdig i zon 1, möjligen 2.
Men det finns en sort som heter 'Flamingo', ser exakt likadan ut och som är härdig i tuff zon 3.
Jag har ett sen 2011 på ett blåsigt ställe.
jamieblue
10-05-2014, 09:25
Håller med om syren och salix, finns många olika varianter. Jag har precis köpt både salix integra och salix helvetica. Den sistnämnda kan, om man kisar lite, fungera som ersättare för olivträd. Min var toppympad på nån meters höjd så den kommer inte att bli högre, det är bara kronan som kommer bli större.
Det är värt att fråga om trädet är topp- eller bottenympat (om det är ympat) så att man vet om stammen kommer växa eller ej.
Det finns även olika prunus som kan vara värda att kolla på, men de kanske inte ger intrycket av en hacienda… Kurilerkörsbär, prydnadskörsbäret Hally Jolivette.
Klotlönn?
Purpurapel? Jag har själv fått tipset om malus Rubin när jag ville ha tips på träd runt 3 meter eller något mer.
EvaKlemming
12-05-2014, 17:11
Flamingo blir ju jättebra. Kul med något helt oväntat, som leder tankarna i nya banor. En engelsk trädgårdssida skrev särskilt om hur bra detta söta träd är just i pooldäck eller på terrasser. Tack forumet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.