Pontus_pf
29-04-2014, 19:09
Jag har hämtat ett släp med gödsel från en gård. Det kommer från ko och häst. Jag vet inte riktigt vart jag ska använda det så jag tänkte om man kan vända på det och säga om det är något jag inte bör ha det till. Finns det några vanliga ställen man bör undvika?
Det är första gången vi gödslar vårt nya ställe och vi vet egentligen inte vad allt är men det är ju det vanliga, buskar, mycket blommor i varierande rabatter, en del grunda på berg och andra mer "normala". Sen växthus och odlingsplats där vi odlar lite.
Om det inte finns risk att förstöra något tänkte jag nu strö ut det på odlingen/växthuset (i samband med plantering), på våra häckar/buskar samt i alla rabatter oavsett vad om växer där.
kerstin z5-6
29-04-2014, 19:36
I stort sett alla växter mår bra av naturgödsel, växter i grus i stenparti kan det bli svårt med , men för övrigt lär alla bli nöjda, bara den är någorlunda brunnen" dvs inte ryker.
Pontus_pf
02-05-2014, 12:51
Ok då är det bara ut med det då.
Vad menar du med att undvika stenpartier? På lite bergspartier så är det rätt tunnt med jord och så är det lite klätterväxter och "marktäckare". Ser lite klent ut med jorden men så här års har de kanske inte kommit igång än så de kanske kommer se bättre ut sen. Är det bättre att bara strö över lite vanlig jord där istället? Kom på nu att blir nog svårt att blanda i gödslet då det är lite grovt, om det var det du syftade på...
Eva i Västerås
02-05-2014, 20:01
Stenpartiväxter vill ha magert, men framför allt väldränerat. Man ska inte ge dom för mycket gödsel. Sålla lite vanlig jord och blanda med rätt grov sand. Det är mer lagom.
kerstin z5-6
03-05-2014, 00:48
Så stenparti växter vill ine ha din gödning helt enkelt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.