RonjaRövardotter
30-04-2014, 02:29
Vi har armeringsmatta som staket runt vårt trädgårdsland. Tanken är att planetera in humle lite här och där längs staketet för att få till en grön vägg runt om. Jag vill gärna ha lite blommor som ska lysa upp här och där och funderar på att ha några olika klematis som ska klättra på staketet. Vad tror ni om den idén?
Vi bor i zon 6-7, soligt läge, ganska väderskyddat. Har kollat på följande : stjärnklematis, Dark eyes, Black prince, Södertälje. Vad tror ni skulle passa? Har gärna lite olika sorter och olika färger.
Om ni inte tycker att humle och klematis passar har ni andra förslag?
Allekulla
30-04-2014, 06:52
Det går bVilka sorter är jag inte så bra på, men här söder växer Hagleys hybrid bra. Och givervis summersnow.
Jag vill inte vara någon glädjedödare men jag undrar om ni vet om att humle har fruktansvärt rotsystem. Jag hade en sådan en gång och gör aldrig om det. Det var nästan omöjligt att ta bort rötterna efteråt.
Finn Klematis
30-04-2014, 12:48
Hej!
Glöm Humlen. Plantera klematis Sibirica Rigai hela staketet.
Finn
hs04290
20-05-2014, 22:29
Hej!
Kan man inte få prova att blanda in ngn blå alpklematis och kanske en rosa 'Propertius'?
Helena Gä'vle
Hej!
Kan man inte få prova att blanda in ngn blå alpklematis och kanske en rosa 'Propertius'?
Helena Gä'vle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.