Greta T
I fjol vår tog jag bort mitt hallonbusgage och hela sommaren rensa jag bort ogräset på en yta 4x3 meter där hallonen hade stått. När hösten kom sådde jag nytt gräs på denna yta. Gräset kom upp men även ogräset. Försökte ta bort så mycket som möjligt innan säsonen var slut men nu är detta ogräs tillbaka. Det konstiga är att det är oräs som jag aldrig har haft på denna yta inte någon annan stans i min trädgård heller. Kan jag ha fått det med gräsfröna? Har någon annan haft liknande problem?
Eva 33c
Det hade varit kul med en bild på ogräset i fråga smile.gif
Jag tror inte du fått ogräs med gräsfröet, fast man vet ju aldrig riktigt säkert.
Men jag har en annan teori. När man gräver upp och rensar en bit jord som länge varit bevuxen med något starkväxande, som hallon, då aktiverar man det som brukar kallas "fröbanken". All jord innehåller vilande fröer i större eller mindre utstrsäckning som bara bidar sin tid. När man gräver om i jorden kommer dessa upp till ytan och kan plötsligt gro, dessutom utan konkurens av något annat. Jag har sett detta flera gånger, hur nyrensade rabatter blir proppfulla av fröplantor. I naturen finns det många som vill ta hand om den "bara jorden" som erbjuder ljus och utrymme för tillväxt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon