Mi70
Jag hade ju planer på vintergröna mellan rosorna i min skuggrosrabatt som står i vandrande skugga. När jag berättade det för min mamma blev hon mycket upprörd och påstod att vintergröna kommer att fullkomligt ta över allt på hela framsidan om jag sätter det i rabatten.... För mig låter det som en vanlig överdrift från min lätt hysteriska mamma, eller kan det stämma................? wacko.gif

Sprider den sig hyggligt om jag nu skulle välja den, eller tar det år att få den att täcka lite yta?
Cilla
Ja den sprider sig men inte med frö utan i lite lagom takt med rötter, och den är lätt att gräva bort. I en gräsmatta etablerar den sig inte så lätt. Om ett tiotal år kanske du har så det blir över till något hörn i din eller vännernas trädgårdar. Vintergröna är dyr att köpa - i Stockholm 40 spänn bara för några spröt!

Ska du någon gång lägga ett växttak i halvskugga kan den rekommenderas. Jag har ett helt tak klätt i vintergröna som blommar på våren och försommaren och är vackert grönt hela vintern. Det är fint när den hänger ned en bit över takåsarna.
Mi70
Det låter ju bra! Tack för erfarenheten.... tongue.gif

KOllade in zetas förra katalog, och där kostar en vanlig vintergröna 29 kr plantan.... kanske har priset gått upp i år.... Vet inte hur många plantor man bör köpa för att täcka några kvadratmeter, men de vet kanske på plantskolan!
sanna
CITAT (Cilla @ 14-04-2004, 02:20)
Vintergröna är dyr att köpa - i Stockholm 40 spänn bara för några spröt!

Kom och plocka gratis i vår skog! smile.gif
Där finns "förrymd" vintergröna i ofattbara mängder - samtidigt som "Plantagen" några hundra meter därifrån alltså tar en 40:- plantan!

Sanna
Anna-C
Å jag gräver och gräver för att få bort Vintergrönan som mycket riktigt 'tagit över' rabatten.....efter tre år är det en tjock matta som inte är så lätt att rensa bort sad.gif
Det gäller att ha vass spade bland de snärjande, sega rankorna.

Så lyssna med ett halvt öra till din mamma och håll koll på hur den växer!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon