Skruttensmamma
Jag håller på att plantera magnolia i ett hörn av min trädgård. Just den här hörnan är full med kirskål, som jag såklart önskar utrota. Min tanke är att gräva ett stort djupt hål där magnolian ska stå och lägga tjock markduk och täckbark över återstående kirskål. För att inte kirskålsrötter ska leta sig in under markduken och upp vid magnolian funderar jag på att klä väggarna i hålet med tidningspapper. Vad tror ni? Blir det för tätt? Vattnet borde väl passera tidningarna? Tror ni att tidningarna formulerar för snabbt? Tacksam för snabba svar, vill plantera idag...
boltgirl
Enligt min erfarenhet växer kirskål rakt igenom tidningspapper. Det finns många tips om hur man blir av med det, t.ex. klippa görofta (om man klipper ner alla blad dör plantorna då de inte kan genomgå fotosyntes). Annars kan man lägga TJOCK presenning/gummimatta över hela trädgården (eller all kirskål+anslutning till den) i två år, alternativt bränna bort den. Men jag vet de som provat med tidning, betong, marksten nerstoppad 40cm i jorden och upp, allt för att mota kirskålen, och inget hjälper. Dessutom, om du har den har säkert närliggande skog/grannar, så du kan förstöra dig på att försöka få bort den, men sedan faller en liten centimeterstor rotbit i din trädgård, och snart är du där igen! Plantera magnolian och njut av kontrasterna!
fvd
Jag har sett i många trådar att tidningspapper rekommenderas mot ogräs det hjälper inte men man kan köpa sig lite tid. Markduk av de tjocka svarta sorten är effektiv med tråkig att se i två år, men om man lägger ett lager jord ovan på och sår något annat så fungerar det. Jag valde att gräva upp kirskålen i ett rätt stort land för 10 år sedan och den har aldrig kommit tillbaka. Så det går att välja metod efter vilken insats man känner att man orkar och vill. Jag för min del är avskyr repriser jag tycker livet är för kort för det och jag vill använda tiden till att utveckla och förnya min trädgård.
addo
En dos roundup så allt vissnar ner, sen på med ett tjockt lager papper (minst en tidning) och jord på det fungerade mot min kirskol. Jag gillar inte markduk då jorden under den blir kass av att maskarna inte kan gräva, så ta bort markduken efter ett par år om du kör på det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon