Skruttensmamma
Jag håller på att plantera magnolia i ett hörn av min trädgård. Just den här hörnan är full med kirskål, som jag såklart önskar utrota. Min tanke är att gräva ett stort djupt hål där magnolian ska stå och lägga tjock markduk och täckbark över återstående kirskål. För att inte kirskålsrötter ska leta sig in under markduken och upp vid magnolian funderar jag på att klä väggarna i hålet med tidningspapper. Vad tror ni? Blir det för tätt? Vattnet borde väl passera tidningarna? Tror ni att tidningarna formulerar för snabbt? Tacksam för snabba svar, vill plantera idag...
Lavin
Kirskålen kommer växa upp i öppningen runt magnolian och livnära sig på det ljuset, så du kommer inte bli av med den utan får plocka blad i öppningen. Har samma men med ett gammalt äppelträd, och där kunde jag utan dåligt samvete jaga även rötterna som dök upp. Kommer nya fina blad varje vår, markduken har varit där i fyra år nu...

Jag har dock lagt en cirkel av sten runt äppelträdet, 30 cm utanför stammen, fyllt på med jord utanför stencirkeln som jag odlar smultron i, så det gör inte så mycket att det sticker upp små kirskålsblad vid stammen, kan ändå använda ytan, men jag kan nog aldrig (?) ta bort markduken med mindre än att jag tar upp trädet.
Krokodilen
CITAT (Skruttensmamma @ 30-04-2014, 11:54) *
Jag håller på att plantera magnolia i ett hörn av min trädgård. Just den här hörnan är full med kirskål, som jag såklart önskar utrota. Min tanke är att gräva ett stort djupt hål där magnolian ska stå och lägga tjock markduk och täckbark över återstående kirskål. För att inte kirskålsrötter ska leta sig in under markduken och upp vid magnolian funderar jag på att klä väggarna i hålet med tidningspapper. Vad tror ni? Blir det för tätt? Vattnet borde väl passera tidningarna? Tror ni att tidningarna formulerar för snabbt? Tacksam för snabba svar, vill plantera idag...

Kan inte svara på frågan. Ville bara säga tänk på att det är inte så bra om kirskålen växer i magnolians bädd och du sen vill rensa bort dem. Magnolian har väldigt ytliga rötter och lika känsliga som okokt spaghetti. Så att rensa kirskål i magnolians bädd kan skada magnolians rötter. (Även om du gräver hålet djupt nu, så kommer magnolian att få nya ytliga rötter. Talar av erfarenhet.)
Skruttensmamma
Tack! Jag ska vara noga med att hålla u dan kirskålen så att den inte kommer i närheten av magnolian!

Efter samtal med trädgårdsmästare, så gjorde jag som jag beskrev och klädde hålet tjockt med tidningspapper. Ska låta tidningspapper "flyta ut" ur hålet också och täcka marken närmast hålet och på så vis skapa ytterligare en barriär. Ska ju lägga på markduk och täckbark också .
Bassam
Hej
markduk , täckbark och tidningar ska kvar över marken flera år, för att kriskål rötter ska dö.
H.Bassam
Skruttensmamma
Tack, jag vet. Har tänkt låta det vara kvar minst två år kanske tre.
kerstin z5-6
Jag skulle satsa på en genomgång av kersrötter före plantering, Magnolia kostar ju en del.
jegi
Ja, kriskål kanske är ett bättre namn. Jag är tveksam till att rensa bort kirskålsrötter och sen tro att man är fri dem. Vi hade en rabatt som jag rensade "helt" från kirskål och då menar jag verkligen vända jorden på djupet med grep och spade i flera omgångar och plocka varje synligt spår av rötter. Därefter gick min fru över den en gång till och hon lämnade "ingenting" kvar. Likväl kom dom tillbaka nästa år. Det räcker uppenbarligen med så små kvarvarande rotfragment att de inte syns för blotta ögat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon