|
Full version: Smartfån...
Eva-Helene
30-04-2014, 11:56
Det börjar dra ihop sig...till att jag ska byta mobiltelefon. Nuvarande är en Nokia Asha 300, den har både knappar och pekskärm. Min är ett "måndagsexemplar" som varit in på lagning flera gånger p.g.a. pekskärmen - guben skaffade en likadan samtidigt som mig och den fungerar klanderfritt. Jag vill ha en mobiltelefon som: inte har en massa "lull-lull", inte kostar mer än 2000, har en hyfsad kamera (okej, DOROns är visst inte så bra...har jag läst...men det beror väl på vad "dom" jämfört med?) och som tillåter att man för in "egen" musik från dator - telefon. Att den är enkel att ringa och skriva sms med är ju självklart, eller hur? Det där med att ladda in appar borde inte bli några oöverstigliga problem för mig, kan väl inte vara svårare än att lägga till mjukvara i datorn eller?? Och liiite sånt där "lull-lull" kan jag väl tänka mig...om jag får bestämma själv vilket. Så: någon som har en åsikt, goda råd o.s.v.?
*Stintan*
30-04-2014, 12:41
Ja tyvärr är deras kamera bara på 5 mp men i min gamla telefon är det bara 2 och det blir hyfsade bilder med den också fast inte blir det som dom man ser folk tar med sina nya telefoner precis. Mina fingrar är inte kompis med pekskärmar men jag skulle behöva en ny telefon och har kollat på Doro Easy 740. Man skulle vilja hålla i den och testa knappar mm. Den är ju inte hutlöst dyr i alla fall. Tyvärr verkar den inte ha Wifi. http://www.elgiganten.se/product/mobil-tel...svart#tab-specs
Halaj!
Finns inte värst med lull-lull på smartlurar. De jag kan komma på: Kamera – finns på alla Kamerablixt – fattas på vissa GPS – finns på alla FM-radio - finns på de flesta, tror jag SD-kort – finns på alla Vattentät – vissa är det
Jag tror också att alla märken har ungefär samma mängd bloatware. Bloatware är oönskad dynga som Google och lurtillverkaren stoppar i luren, och som du inte kan radera. Jämför med t.ex. Internet Explorer, Paint och Windows media player på en PC. Du kan inte radera dessa program hur mycket du än vill.
Jo, appar är lätt som en plätt att tanka ner. Den enda jobbiga är möjligtvis att registrera ett Googlekonto. Luren funkar inte utan.
//T
Elisabeth-Västkustkolonisten
30-04-2014, 13:11
CITAT (*Stintan* @ 30-04-2014, 13:41)  Ja tyvärr är deras kamera bara på 5 mp men i min gamla telefon är det bara 2 och det blir hyfsade bilder med den också fast inte blir det som dom man ser folk tar med sina nya telefoner precis. Mina fingrar är inte kompis med pekskärmar men jag skulle behöva en ny telefon och har kollat på Doro Easy 740. Man skulle vilja hålla i den och testa knappar mm. Den är ju inte hutlöst dyr i alla fall. Tyvärr verkar den inte ha Wifi. http://www.elgiganten.se/product/mobil-tel...svart#tab-specsKan du inte åka till en mediamarkt eller elgiganten och håller i dom? Jag måste det också, måste ju testa hur den känns i handen. 6 MP räcker väl långt eller?
*Stintan*
30-04-2014, 15:50
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 30-04-2014, 14:11)  Kan du inte åka till en mediamarkt eller elgiganten och håller i dom? Jag måste det också, måste ju testa hur den känns i handen. 6 MP räcker väl långt eller? Jo jag ska åka och kolla innan jag köper absolut men det är ingen brådska för min del. 5mp är inte mycket, de flesta mobiler har mer. Men det avgörande för mig är att det inte bara finns pekskärm utan också en knappsats på telefonen och då är utbudet väldigt begränsat.
Det finns ju äldre utgåvor av smartphones som inte är så dyra och som funkar utmärkt. Jag skulle föreslå att gå till en telefonaffär och kolla in utbudet. Priset beror oftast på vilket abbonnemang man vill ha. Apparna är som sagt väldigt enkelt att ladda ner och dom flesta är gratis. Det där med att peka på skärmen lär man sig väldigt snabbt. Just nu skriver jag på min iPad tex. När men skall skriva sms kommer det upp ett tangentbord på skärmen. Funkar betydligt bättre än att ha koll på vilka bokstäver som finns på vilka knappar. Skulle aldrig vilja gå tillbaka till en gammal telefon! Har man en Androidtelefon (dvs inte iPhone) så sköts kontakterna via Gmail. Funkar klockrent! Man behövde inte hålla på att kopiera mellan simkort och telefon för att få med sig kontakterna till den nya telefonen. Lycka till i jakten på en bra telefon!
skånepåg
01-05-2014, 12:45
Jag skulle nog valt nån av Sonys Xperia de har ett par riktigt bra för runt 3000:- men även för 2000:- Som denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1074844 Men lite mer minne hade inte skadat men där är 12 megapixel kamera med 720p HD upplösning med mera eller en av Google Nexus denna har bara 8 megapixel kamera men det är bra ändå och rejäl hårdvara med full HD skärm http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2325111 Bara kolla runt på de olika benämningarna de har flera olika bland de sista bokstäverna som Z 2 med flera, man kan byta operativsystem och få bort allt lull lull om man flashar mobilen, det har jag gjort flera gånger och kör nu Nightly CyanogenMod som tar bort 2/3 av allt förinstallerat och massa andra användbara saker  Men bara om man är kunnig ska man försöka sig på sånt och se till ha backup och original rom operativsystemet med mera, man kan bricka mobilen så den blir helt ofunktionell om man gör fel
*Stintan*
01-05-2014, 17:12
CITAT (Bee @ 01-05-2014, 11:42)  Det finns ju äldre utgåvor av smartphones som inte är så dyra och som funkar utmärkt. Jag skulle föreslå att gå till en telefonaffär och kolla in utbudet. Priset beror oftast på vilket abbonnemang man vill ha. Apparna är som sagt väldigt enkelt att ladda ner och dom flesta är gratis. Det där med att peka på skärmen lär man sig väldigt snabbt. Just nu skriver jag på min iPad tex. När men skall skriva sms kommer det upp ett tangentbord på skärmen. Funkar betydligt bättre än att ha koll på vilka bokstäver som finns på vilka knappar. Skulle aldrig vilja gå tillbaka till en gammal telefon! Har man en Androidtelefon (dvs inte iPhone) så sköts kontakterna via Gmail. Funkar klockrent! Man behövde inte hålla på att kopiera mellan simkort och telefon för att få med sig kontakterna till den nya telefonen. Lycka till i jakten på en bra telefon! Så bra att det funkar bra för dig och jag har haft en androidtelefon men som sagt mina fingrar är inte kompatibla med pekskärmens tangentbord. Därför vill jag ha en som har vanliga knappar. Jag har inget behov av att fara runt och använda telelefonen till att skriva inlägg på forum men skulle vilja ha möjligheten att dela bilder t.ex. och ladda ner vissa appar. Tyvärr har inte telefonaffären alla telefoner utan man får kolla på nätet först så att man vet ungefär vad man vill ha.
Eva i Skåne
01-05-2014, 20:53
CITAT (*Stintan* @ 01-05-2014, 18:12)  mina fingrar är inte kompatibla med pekskärmens tangentbord. Kunde inte sagt det bättre Stintan! Precis så är det för mig med så jag följer tråden med stort intresse. Har haft en smartis i två år, men trivs inte med att det blir så många fel med mina klumpiga fingrar. Vill samtidigt inte gå tillbaka till en helt gammaldags för vissa finesser har jag ju vant mig vid och vill behålla
*Stintan*
01-05-2014, 22:37
CITAT (Eva i Skåne @ 01-05-2014, 21:53)  Kunde inte sagt det bättre Stintan! Precis så är det för mig med så jag följer tråden med stort intresse. Har haft en smartis i två år, men trivs inte med att det blir så många fel med mina klumpiga fingrar. Vill samtidigt inte gå tillbaka till en helt gammaldags för vissa finesser har jag ju vant mig vid och vill behålla Ja de e ju de, lite vill man ju hänga med ändå.
skånepåg
02-05-2014, 01:24
Kan ju vara touch skärmens känslighet som inte stämmer överens som det ofta gör med de gamla, nyare är mer optimerade med nya sorts skärmar och mjukvara och kan moddas och vissa fall ställas in hur känslig den ska vara, och det finns massor av olika tangentbord att ladda ner samt skärmarna är större med större upplösning så allt syns bättre och större
*Stintan*
02-05-2014, 05:42
CITAT (skånepåg @ 02-05-2014, 02:24)  Kan ju vara touch skärmens känslighet som inte stämmer överens som det ofta gör med de gamla, nyare är mer optimerade med nya sorts skärmar och mjukvara och kan moddas och vissa fall ställas in hur känslig den ska vara, och det finns massor av olika tangentbord att ladda ner samt skärmarna är större med större upplösning så allt syns bättre och större  Kan man inte få välja en telefon med knappsats om man nu vill ha det när det inte fungerar bra med pekskärmarnas tangentbord? Mina fingrar fungerar inte bättre för att du tycker det fungerar bra utan knappsats. Finns det inga telefoner man kan koppla ett externt minitangentbord till?
CITAT (*Stintan* @ 02-05-2014, 06:42) 1690051[/url]'] Kan man inte få välja en telefon med knappsats om man nu vill ha det när det inte fungerar bra med pekskärmarnas tangentbord? Mina fingrar fungerar inte bättre för att du tycker det fungerar bra utan knappsats. Finns det inga telefoner man kan koppla ett externt minitangentbord till? Min första Sony Experia Mini hade ett riktigt tangentbord med knappar. Bra kamera hade den oxå. Och den rymdes i en jeansficka vilket dom nyare telefonerna inte gör.
skånepåg
02-05-2014, 11:31
CITAT (*Stintan* @ 02-05-2014, 06:42)  Kan man inte få välja en telefon med knappsats om man nu vill ha det när det inte fungerar bra med pekskärmarnas tangentbord? Mina fingrar fungerar inte bättre för att du tycker det fungerar bra utan knappsats. Finns det inga telefoner man kan koppla ett externt minitangentbord till? Det finns äldre mobiler med utdragbart tangentbord som nog säljs en hel del på blocket och andra ställen kolla upp de innan om de har plats till extra minneskort om du ska få plats med musik bara, annars får det bli en Doro eller kanske en mini surfplatta med tangentbord. lite klumpigare att ringa med kanske  Kom på du har inte testat funktionen swipe som gör att man bara för med fingret fram och tillbaks över tangentbordet så bildas orden snabbt som tusan, kommer nu till vanliga tangentbord med rörelseigenkänning och extra lätt touch (kommer inte på namnet just nu!) att man inte ens behöver röra knapparna bara spela piano i luften tillsammans med swipe
*Stintan*
02-05-2014, 14:55
CITAT (skånepåg @ 02-05-2014, 12:31)  Det finns äldre mobiler med utdragbart tangentbord som nog säljs en hel del på blocket och andra ställen kolla upp de innan om de har plats till extra minneskort om du ska få plats med musik bara, annars får det bli en Doro eller kanske en mini surfplatta med tangentbord. lite klumpigare att ringa med kanske Kom på du har inte testat funktionen swipe som gör att man bara för med fingret fram och tillbaks över tangentbordet så bildas orden snabbt som tusan, kommer nu till vanliga tangentbord med rörelseigenkänning och extra lätt touch (kommer inte på namnet just nu!) att man inte ens behöver röra knapparna bara spela piano i luften tillsammans med swipe  Det är inte aktuellt att köpa en gammal telefon när jag vill ha en ny? Jag klarar mig med det jag har tills jag hittar något som funkar för mig men under tiden kan det vara intressant att höra om någon möjligtvis har erfarenhet av Doros androidtelefoner med knappsats.
02-05-2014, 15:42
Skulle även vara intressant för mig för jag vet att jag inom sin tid behöver ny telefon.
Men jag behöver inte en massa lull lull. Googlade efter tangentbord till smartphone, det finns men inte nåt man stoppar i handväskan eller jackfickan.
Skånepåg det är lite skillnad om man är lite till åren kommen och kanske med ett och annat handikapp eller om man är ungdom, tänk på det
skånepåg
02-05-2014, 18:49
Smartphone på ett enklare vis Njut av känslan av en smartphone på ett enkelt sätt. Doro Liberto® 810 är en lättanvänd smartphone, vad gör den till lättanvänd? Större knappar? Enkelt ändrat med sänka upplösningen? Förenklade appar? Alla appar finns till alla telefoner massor av assisterande hjälpmedel till handikappade, bara en timstock förenklar livet för vissa vad kan miljontals hjälpmedel göra  Och massor av tips i alla android tidningar och adhd/handikapp organisation ^^ Dessutom bara 3G och gammalt Android 4.1 utan möjlighet att uppdatera och försök ens komma in på Facebook med så lite hårdvara och ett os inte optimerat för appar är inte lätt utan krashar hela tiden, inte bara datorerna behöver kraft för klara av saker appar blir tyngre och tyngre för varje uppdatering, och de är inte äldre än några år de första xperia som nämndes så gamla är de inte mer än inte tillräckliga för idag, enkelt förklarat som XP dog var snålt os som inte behövde mycket hårdvara men som idag inte kan hantera många tjänster som är omskrivna för en ny plattform. Äsch kan mina föräldrar på 50-70 år klara av datorer och smartfåns och surfplattor och allt som behövs idag för klara av att jobba så lär man sig, läs instruktionsboken och olika tidningar och forum så är man mästare inom en vecka https://www.youtube.com/watch?v=6YP8eVFUDGE
CITAT (skånepåg @ 02-05-2014, 19:49)  Smartphone på ett enklare vis Njut av känslan av en smartphone på ett enkelt sätt. Doro Liberto® 810 är en lättanvänd smartphone, vad gör den till lättanvänd? Större knappar? Enkelt ändrat med sänka upplösningen? Förenklade appar? Alla appar finns till alla telefoner massor av assisterande hjälpmedel till handikappade, bara en timstock förenklar livet för vissa vad kan miljontals hjälpmedel göra  Och massor av tips i alla android tidningar och adhd/handikapp organisation ^^ Dessutom bara 3G och gammalt Android 4.1 utan möjlighet att uppdatera och försök ens komma in på Facebook med så lite hårdvara och ett os inte optimerat för appar är inte lätt utan krashar hela tiden, inte bara datorerna behöver kraft för klara av saker appar blir tyngre och tyngre för varje uppdatering, och de är inte äldre än några år de första xperia som nämndes så gamla är de inte mer än inte tillräckliga för idag, enkelt förklarat som XP dog var snålt os som inte behövde mycket hårdvara men som idag inte kan hantera många tjänster som är omskrivna för en ny plattform. Äsch kan mina föräldrar på 50-70 år klara av datorer och smartfåns och surfplattor och allt som behövs idag för klara av att jobba så lär man sig, läs instruktionsboken och olika tidningar och forum så är man mästare inom en vecka https://www.youtube.com/watch?v=6YP8eVFUDGEHalaj! Detblirlättareattläsasittinläggomduspaltaruppdetlite. //T
02-05-2014, 19:37
CITAT (Tapio @ 02-05-2014, 20:26)  Halaj!
Detblirlättareattläsasittinläggomduspaltaruppdetlite.
//T
Eva-Helene
02-05-2014, 20:12
CITAT (skånepåg @ 02-05-2014, 19:49)  Smartphone på ett enklare vis Äsch kan mina föräldrar på 50-70 år klara av datorer och smartfåns och surfplattor och allt som behövs idag för klara av att jobba så lär man sig, läs instruktionsboken och olika tidningar och forum så är man mästare inom en vecka https://www.youtube.com/watch?v=6YP8eVFUDGEJag kapade av citatet fastän allt var intressant. Ja, nog skulle jag klara av att använda allr det där jag också, men jag är helt enkelt inte intresserad av att ha en massa lull-lull i mobilen. Surfar gör jag med datorn. Kollar e-post via datorn också. Jag har aldrig så tråkigt när jag är hemifrån så att jag behöver förströ mig med spel och sånt (ska jag resa någonstans har jag stickningen med). Det skulle väl vara om det regnar som f**n någon dag vi är i stugan...fast då har jag ju stickningen - och guben. Mobiltelefonen har jag för att ringa, skicka/läsa sms, skicka/se mms och ta några bilder med. Fingrarna mina är inte alltid samarbetsvilliga med hjärnan, så ett fjutt-litet tagentbord är "inte så nice" då...en sådan där pekpenna är inte till någon hjälp heller när artrosen härjar. En av fördelarna med DORO:n är ju det där med webbaserad fjärrhantering...om utifall att jag lyckas fucka upp det på något vis  Har både servicetekniker och programmerare i familjen.
*Stintan*
02-05-2014, 20:55
CITAT (Eva-Helene @ 02-05-2014, 21:12)  Jag kapade av citatet fastän allt var intressant. Ja, nog skulle jag klara av att använda allr det där jag också, men jag är helt enkelt inte intresserad av att ha en massa lull-lull i mobilen. Surfar gör jag med datorn. Kollar e-post via datorn också. Jag har aldrig så tråkigt när jag är hemifrån så att jag behöver förströ mig med spel och sånt (ska jag resa någonstans har jag stickningen med). Det skulle väl vara om det regnar som f**n någon dag vi är i stugan...fast då har jag ju stickningen - och guben. Mobiltelefonen har jag för att ringa, skicka/läsa sms, skicka/se mms och ta några bilder med. Fingrarna mina är inte alltid samarbetsvilliga med hjärnan, så ett fjutt-litet tagentbord är "inte så nice" då...en sådan där pekpenna är inte till någon hjälp heller när artrosen härjar. En av fördelarna med DORO:n är ju det där med webbaserad fjärrhantering...om utifall att jag lyckas fucka upp det på något vis  Har både servicetekniker och programmerare i familjen. Det är precis samma här, jag använder telefonen på samma sätt som du. Det är inte fråga om att man inte kan lära sig men det spelar ju ingen roll om jag vill när inte fingrarna vill. Jag har en smartphone men kan inte använda den ens att ringa med om jag inte ska sitta en kvart och försöka få dit rätt nummer. Så tillsvidare använder jag min gamla knapptelefon att ringa med och som fixar sms, mms och ta hyfsade bilder. Har dessutom kontantkort eftersom jag helst inte vill ha abonnemang. Surfa kan jag göra på datorn. Jag tycker att det är kul med tekniska prylar men tyvärr funkar det inte med telefonerna.
ninnisky
03-05-2014, 08:47
Stintan, har precis samma problem med att fingrarna inte vill det jag vill  och kommer här med ett litet tips (som du säkert redan vet). Det finns små "datapennor" som fungerar alldeles perfekt att trycka med och som dessutom kan hängas i hörlursuttaget och därmed följa med smartfånen. Kostar en halv hundralapp. Har det i min iphone 5s och lovar att det funkar. Tycker dessutom att min iphone 5s är den bästa och enklaste telefon jag haft och har då avverkart både HTC Xperia och några till. Men det är en annan historia...
*Stintan*
03-05-2014, 11:57
CITAT (ninnisky @ 03-05-2014, 09:47)  Stintan, har precis samma problem med att fingrarna inte vill det jag vill  och kommer här med ett litet tips (som du säkert redan vet). Det finns små "datapennor" som fungerar alldeles perfekt att trycka med och som dessutom kan hängas i hörlursuttaget och därmed följa med smartfånen. Kostar en halv hundralapp. Har det i min iphone 5s och lovar att det funkar. Tycker dessutom att min iphone 5s är den bästa och enklaste telefon jag haft och har då avverkart både HTC Xperia och några till. Men det är en annan historia... Jo jag har nog funderat på den lösningen också ninnisky så vem vet det kanske blir något sånt till slut. Har ingen brådska än men tyckte att det skulle vara skoj att höra om nån hade erfarenhet av Doros telefon. En annan fråga är om jag kommer att skaffa mig ett beroende jag egentligen inte behöver
skånepåg
03-05-2014, 12:58
Testa funktionen Swipe om det blir lättare att skriva borde finnas i de flesta mobiler sen gamla T9 http://www.swype.com/Beroende vilken Doro man köper för endast de funktionerna finns det många begagnade med öppna/utskjutbar knappsats som xperia och seimens mfl. som har bättre kamera och stöd för lite mer än det gamla operativsystemet i deras för den enkla hårdvaran de har i den, man kan inte skicka mms utan nätverk och nog inte många appar eller funktioner i deras som tillåter de olika dataströmmarna att stängas av och inte dra ner all sin dataförbrukning på en vecka, det är bara några åsikter om dem.
*Stintan*
03-05-2014, 13:55
CITAT (skånepåg @ 03-05-2014, 13:58)  Testa funktionen Swipe om det blir lättare att skriva borde finnas i de flesta mobiler sen gamla T9 http://www.swype.com/Beroende vilken Doro man köper för endast de funktionerna finns det många begagnade med öppna/utskjutbar knappsats som xperia och seimens mfl. som har bättre kamera och stöd för lite mer än det gamla operativsystemet i deras för den enkla hårdvaran de har i den, man kan inte skicka mms utan nätverk och nog inte många appar eller funktioner i deras som tillåter de olika dataströmmarna att stängas av och inte dra ner all sin dataförbrukning på en vecka, det är bara några åsikter om dem. Tack för att du försöker hjälpa skånepåg men gamla begagnade telefoner är inte det jag vill ha iallafall. Vi har alla olika behov. Mina är garanterat inte lika stora som dina. Hur mycket dataförbrukning man gör av med beror ju på hur stort behov man har av att vara uppkopplad. Jag sitter vid datorn i stort sett hela dagarna eller den står iallafall på armlängds avstånd när jag gör annat så jag tänker inte använda telefonen som nån sorts istället för.
skånepåg
04-05-2014, 17:05
Finns ju flera äldre bara 2-3 år äldre och äldre med samma funktioner och hårdvara och bättre men det är tillgången till appar eller nätverksfunktioner som inte är lika optimerat med doros att man får stänga ner och bara använda gsm nätet om inte den ska dra dubbelt så mycket batteri och alla funktioner i telefonen hela tiden uppkopplade ett jäkla göre för att pilla i inställningar hela tiden man ska använda telefonen för den nu så dyra mobila datatrafiken blivit dubbelt så dyr än när 3G var aktuellt som de är begränsade till, kommer nya mobiler varje år så bara att gå tillbaka ett par år har man en mer optimerad än bara lagg av att skriva ett sms mm.
malcolm
04-05-2014, 18:19
Jag ser ingen orsak till varför jag skulle skaffa en så kallad smartphone, min gamla Nokia från -04 går att ringa och skicka sms med och det räcker för mig.
Eva-Helene
04-05-2014, 18:43
CITAT (malcolm @ 04-05-2014, 19:19)  Jag ser ingen orsak till varför jag skulle skaffa en så kallad smartphone, min gamla Nokia från -04 går att ringa och skicka sms med och det räcker för mig. Jo jag hade inte bytt heller . om jag haft en som funkat bra.Dom jag hade förut har alla tre något fel, den nuvarande är det nå knas med skärmen, dessutom bryter den samtalen lite titt som tätt...himla irriterande! Nu har jag iaf läst alla recensioner jag hittat, ena grabben har kollat de tekniska bitarna och jämfört med min nuvarande mobil. DORO:n vinner. Så i morgon har denna frun en ny mobil. Ska först till tandläkaren och kan behöva tänka på annat efteråt
*Stintan*
04-05-2014, 18:49
Va kul Eva-Helene..ja inte tandläkaren då utan ny telefon. Hoppas du berättar sen hur du tycker att den är
Eva-Helene
04-05-2014, 20:26
Jadå, jag ska tala om vad jag tycker om den. Kan uppdatera lite nu och då också.
*Stintan*
04-05-2014, 20:34
Braaa!
skånepåg
07-05-2014, 23:43
Man kan ju köpa ett litet tangentbord att sätta fast på mobilen eller trådlöst via bluetooth eller mini-usb kabeln som till surfplattor med mera kom jag på Ett hett tips är den nya Oneplus HTC mobilen för 2500-3000:- beroende hur stort internt minne man vill ha med 4 kärnig processor på 2,5 Ghz och 3 Gig ram och 5,5 tum full HD skärm med 13 Megapixel kamera och kan spela in och visa videor och bilder i 4K upplösning som är bättre detaljerat än verkligheten och ett 3100 mAh batteri så standbytiden är väl en vecka minst http://www.knowyourmobile.com/mobile-phone...cs-killer-priceKan säga att jag såg på 8K skärmbilder från ett spel för några dagar sen och fy satan vilka detaljer men det krävs grafikkort för flera 10 000:- lappar för knappt kunna spela med sån upplösning hittills som bara skärmen kostar också
Eva-Helene
13-05-2014, 19:15
Nu har jag införskaffat den. Idag fick guben min hem sin nya mobiltelefon, en Nokia Lumia 625. Listar de + och - jag stött på hittills: + bra storlek, det följde med ett fodral (typ plånbok) och allt ligger väldigt bra i handen + startmenyn är enkel och bra (bakgrundsbild, 3 favoritkontakter, ikon för telefon meddelande och kamera) - himla dålig instruktionsbok! När jag så ska (försöka) hjälpa guben komma igång med hans telefon så kan jag konstatera att den kommer med en minst lika usel instruktionsbok. Undras om det finns någon studiecirkel för smartfån-nybörjare?
*Stintan*
13-05-2014, 22:58
Vilken modell var det du köpte?
Eva-Helene
14-05-2014, 13:39
DORO Liberto 810 blev det. Mina tveksamheter berodde mest angående kameran den har (fick dåligt betyg på de recensioner jag läst). Nu har jag en son som kan utläsa - och förstå - tekniska data, han jämförde med den jag hade (Nokia Asha 300). DOROns kamera är bättre.  Dessutom så har den blixt!
*Stintan*
14-05-2014, 17:59
Va kul, då är du näjd så här långt iallafall. Tror du man skulle fixa att skriva på pekskärmens tangentbord även med klumpiga fingrar? Skärmen verkar ju inte så stor 53*87mm.
Trampendal
14-05-2014, 22:07
CITAT (Eva-Helene @ 14-05-2014, 14:39)  DORO Liberto 810 blev det. Mina tveksamheter berodde mest angående kameran den har (fick dåligt betyg på de recensioner jag läst). Nu har jag en son som kan utläsa - och förstå - tekniska data, han jämförde med den jag hade (Nokia Asha 300). DOROns kamera är bättre.  Dessutom så har den blixt!  Hoppas att blixten är bättre placerad än på Doron min man har, där sitter den så nära linsen att bilderna blir helt vita. Helt värdelöst!
*Stintan*
14-05-2014, 22:24
CITAT (Trampendal @ 14-05-2014, 23:07)  Hoppas att blixten är bättre placerad än på Doron min man har, där sitter den så nära linsen att bilderna blir helt vita. Helt värdelöst!  Vilken Doro har din man?
Trampendal
15-05-2014, 01:18
CITAT (*Stintan* @ 14-05-2014, 23:24)  Vilken Doro har din man? Kommer inte ihåg vad den heter, men det är ingen smartfån, snarare enklast möjliga, inga finesser (förutom rätt värdelös kamera då) och stora tydliga knappar. Dumfån med andra ord.
*Stintan*
15-05-2014, 01:43
Aha ok
Eva-Helene
24-05-2014, 10:27
Nu har jag och telefånen kommit någorlunda överrens. Det största problemet har varit att få lösenord godkänt (till mail och facebook. Efter att ha konsulterat en kunnig vän så bytte jag lösenorden (via datorn) så funkade det. Han hade fått göra detsamma med sin Nokia Lumia och han fick göra det med min makes Nokia Lumia också, så det har inte med just DORO att göra. Nu har jag kunnat hämta och installera en del appar och nu är det bara att träna... Tills vidare så ska jag i vart fall inte surfa mer än "nödvändigt" med den förrän jag har blivit mer bekväm med mobilen och des tangentbord - vars tangenter inte är större än på andra smartfånar, så pekpenna ska införskaffas.
*Stintan*
24-05-2014, 14:37
OK snällt att du uppdaterar :-)
Eva-Helene
02-06-2014, 21:47
Jag tycker mer och mer om telefonen, antagligen för att jag inte gör mer med den än det lilla jag har "kommit överens med" den om.  Att skriva mnågot med den på Facebook eller de forum jag "hänger" på frestar lite för mycket på mitt tålamod (går för långsamt  ) s¨det undviker jag. Få se om jag "måste" någon gång när vi är i stugan. Visar ett par bilder på äppelblommor, den första tagen idag med DORO:n och den andra bilden tagen med förra telefonen, en Nokia Asha 300. [attachment=81270:2014_05_...16.43.55.jpg] [attachment=81269:Foto0586.jpg] Inte helt rättvisande eftersom Nolia-tagna bilden hade bättre ljusförhållanden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|