Ally
Den här dök upp i markbädden i växthuset, följade säkert med komposten. Frön är ganska stor
[attachment=80945:DSC_1632__566x800_.jpg]

Och dom här blommor har poppat upp här och där i rabatterna i tuvor, gulliga, men kanske en blivande svår ogräs?
[attachment=80946:DSC_1646...640x489_.jpg]
[attachment=80947:DSC_1647...540x405_.jpg]
[attachment=80948:DSC_1648...540x405_.jpg]
EdSe1991
De första är troligen nektarin eller persika. Jag hittade själv en förra sommaren.

Så här såg den ut:
Ally
Hmm, kan dom gro så lätt? Jag hittade en tredje planta.
Här kommer en bild uppifrån
[attachment=80955:2014_05_...640x400_.jpg]
kerstin z5-6
Blomman, den blå, är antigen lukt viol eller skogsviol, ingen av dem är invasiv. Doftar den fint av viol är det luktviolen odorata.
Viola odorata kan kanderas och användas i bakverk.
Eva i Skåne
Balsamin är det jag först tänker på när jag ser plantorna, men det stämmer nog inte ändå eftersom dina har vita stjälkar
skånepåg
Sådana blå har jag med och lila i gräsmattan, och dessa gula blombuskarna i skogen lite överallt, vad är de? smile.gif
Monarda
Skånepåg, kan det vara druvfläder?
Ally
CITAT
De första är troligen nektarin eller persika
Det är nog nektarin, kom på att vi har slängt en hel del kärnor i komposten.
Och frön i bild 1 stämmer. Tack!

CITAT
Blomman, den blå, är antigen lukt viol eller skogsviol, ingen av dem är invasiv. Doftar den fint av viol är det luktviolen odorata.

Skogsviol stämmer! Den doftar inte. Alla viol har fem kronblad, och det såg ut som mina har bara 4, men när jag gick ut nu att kolla igen, insåg att bilden visar baksidan av blommorna, eftersom dom pekar neråt.
Så här ser det ut "framifrån" (under ifrån egentligen).
Det var svårt att få skärpa på bilden, blomman är mindre än 2cm bred
[attachment=80976:DSC_1685__640x480_.jpg]

Tack för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon