Cilla
CITAT
Vad är det som säger att dom två signaturerna inte är ursprungliga användarnamnen? unsure.gif

Berith frågade mig i en tråd som ursprungligen handlade om vetegräs om hur jag kunde veta att användarnamnen "undrar" och "Gröna tanten" är bogeys, bråkmakare.

De är tydliga och inte särskilt väl maskerade "bogeys". Dubbelanvändare med syfte att bråka och kritisera i ett namn, och agera annorlunda eller haka på tjafset från ett annat. Sådana brukar gilla att diskussioner börjar som sakfrågor (vetegräs t ex) och sedan kommer att handla om dem eller deras tjafs. Därför är det bättre att diskutera vad vi kan göra åt saken här, i en tråd som från början handlar om det.

Inte för att dubbelanvändare alltid behöver vara förkastliga för diskussionen och utbytet på forumet, men inäggen som signaturerna "undrar" och "Gröna tanten" bidragit med är lite svåra att försvara som inlägg med trädgård i fokus eller som dubbelgångare som försöker åtadkomma något konstruktivt för trädgårdsdiskussionerna. Som Ingrid listade "Gröna tantens" inlägg kan man också lista "undrars".

Tyvärr brukar en bogey inspirera fler att skapa sig ett extra användarnamn för att leka "Mr Hyde" och starta tjafsdiskussioner riktade mot andra utan att behöva stå för dem. Forum som detta kan urarta om det sker.

Dels leder det många att ta reda på vilka de är, och när det sprids vem som står bakom bogeyn skapar det en massa obehag och att personer som också har en god och intressant "Mr eller Mrs Jekyll"-sida försvinner.

Så skedde t ex med "CH" som hade en lång period med värdefulla bidrag, men som lät sin Mr Hyde-sida blomma ut i en annan signatur. Då var det han själv som avslöjade sig. Idag har långt fler möjlighet att avslöja bogeys.

Dels tappar en hel del sugen bara av att en bogey finns och inspirerar tjafsig personkritik i inlägg om trädgårdsfrågor. Några kan till och med bli rädda att det blir deras tur att tjafskritiseras nästa gång.

Men det finns ingen anledning att sura för detta, vi kan agera så att Mr Hyde-tendenser som de flesta av oss har får sitt utlopp någon annan stans och inte i ett trevligt trädgårdsforum!

Så här tänker jag:
De som inte ser att personkritiken eller allmäntjafset kommer från en bogey har nytta av att få veta att de som varit på forumet länge ser det.
De som vet vem dubbelgångaren är bör ge den chans att upphöra. Och från webmastrarnas sida skulle man kunna skicka ett mail och be personen framföra sina åsikter under sitt första användarnamn.
Ofta räcker detta, är min erfarenhet. Räcker det inte får vi hitta på något annat.

Vad tycker ni andra och hur tänker webmastrarna Ingemar och Göran om bogeys?
sanna
CITAT (Cilla @ 14-04-2004, 04:24)
CITAT
Vad är det som säger att dom två signaturerna inte är ursprungliga användarnamnen? unsure.gif

Ja, det "undrar" vi också, Berith.
Och vad är det som säger dig att de är det?
Du kanske har mer information som du vill delge oss alla andra undrande?

Vad beträffar dessa plötsliga inlägg från dessa "nya" forummedlemmar, så är det så barnsligt och patetiskt att man bara tappar lusten att delta i deras dagislek. Fattar ni inte att vem som helst här på forumet kan registrera ett nytt nick och därefter "ge igen" så det svishar om det.
Är det så vi vill ha det?!?!
Är det ett vuxet sätt att umgås på?

Ta "undrar":s sista inlägg som på ett kryptiskt sätt var riktat mot mig. Eftersom jag och några med mig är tämligen övertygade om den rätta identiteten på "undrar", blir det så otroligt fjantigt att svara denna person. Vi kan också gå in och kalla oss "undrar2" och "undrar3" eller "patetiska tanten" eller "Olof Orre" och be dig dra dit pepparn växer.

Men vi gör inte det. Vi håller oss för goda. Vi är mer måna än så om detta fina forum, där alla har rätt att ha sina åsikter och sin personliga stil - där alla har rätt att bli respektfullt behandlade. Vi vill hålla tonen, för detta forum är oftast så trevligt och lärorikt att vistas på.

När man går ut och begär en mer respektfull attityd eller när man försvarar någon forumist som blir illa behandlad, ja, då kan man strax räkna med otrevliga PM!
Jag funderar på att hänga ut några forumister som har skickat skit till mig, men jag hinner inte just nu. Måste skynda till jobbet, det är trots allt lite mer prioriterat än detta...

Frågan är bara: är övriga forumister intresserade av vilka de rätta identiterna är bakom vissa "bogeys"?
Självklart har de registrerat sina användarkonton på andra datorer med andra IP-nummer, men som gammal "grävare" är det väldigt lätt att se formuleringar, stavfel och annat som inte går att "maskera" bort. Det har blivit en liten sport. laugh.gif

Själv är jag inte ett dugg intresserad av att mobba eller låta enskilda schavottera. Det enda jag är intresserad av är att detta forum ska kunna fortsätta vara trevligt. Att alla ska kunna få bli vänligt och respektfullt bemötta!

Sanna
sanna
Bra förresten Cilla att du startade den här tråden i Support!
Vi ska inte smutsa ner i trädgården! smile.gif

Sanna
Hannele
CITAT (sanna @ 14-04-2004, 09:14)
När man går ut och begär en mer respektfull attityd eller när man försvarar någon forumist som blir illa behandlad, ja, då kan man strax räkna med otrevliga PM!

Visst är det märkligt. De är väl några utan eget liv?

CITAT (Cilla @ 14-04-2004, 04:24)
Dels tappar en hel del sugen bara av att en bogey finns och inspirerar tjafsig personkritik i inlägg om trädgårdsfrågor. Några kan till och med bli rädda att det blir deras tur att tjafskritiseras nästa gång.

Det är väldigt tråkigt. För många.
Berith
Cilla och Sanna! Dra inte in mej i er tråd om inbördes beundran! mad.gif
Copycat
--
yla
CITAT (Copycat @ 14-04-2004, 09:33)
Hejsan Alla ! Det är tråkigt att det överhuvudtaget skall behövas ett eget inlägg för detta. Är det inte bara att ignorera dom som "djävlas" med vissa forumister. Låtsas helt enkelt inte om dom, det måste väl ändå vara det enklaste? Har man tur så slutar väl barnsligheterna då, när dom inte får något gensvar. Kram till alla er som utsatts för tarvligheter. wub.gif

håller me copycat
ignorera e nog det bästa försvaret mot dumma inlägg
Ti bee
Jag skrev till webbmaster Ingemar igår och påpekade att signatur "undrar" hade gått över gränserna för vad en medlem borde få skriva här på forumet. Idag svarade Ingemar att signatur "undrar" nu är spärrad. Och således kan inte denne/a solskensspridare förgylla vår tillvaro under just den signaturen längre. sleep.gif
Virgo
Vad är det för mening med denna tråd?
För att locka fram trollen och "bogey´s?
Var inte CH en hon?
Nämner inga namn här för säkerhets skull!
MimE
Det är väl egentligen ointressant om det är ett "dubbelID" eller ej som uppför sig illa.

Att bli personligen attackerad gör lika ont oavsett om det är en gammal "hedervärd" medlem som skriver (kanske ondare) eller om det är någon som bara vill jävlas.

Copycat har rätt att det bästa sättet att sätta stopp för bråkstakar är att ignorera dem. Samt att låsa deras ID'n.

Däremot finns det tillfällen då en medlem vill dela med sig av "svårare" saker (typ sjukdom, ekonomi...) och inte vill bli identifierad med sitt vanliga ID. Så länge diskussionen har allmänintresse ser jag inget fel i detta.

CITAT
Själv är jag inte ett dugg intresserad av att mobba eller låta enskilda schavottera. Det enda jag är intresserad av är att detta forum ska kunna fortsätta vara trevligt. Att alla ska kunna få bli vänligt och respektfullt bemötta!

Väl sagt, Sanna! Håller med till 100%.

/Mimmi
Copycat
--
Unn
CITAT (oldwolfie @ 14-04-2004, 12:47)
CITAT (Copycat @ 14-04-2004, 09:33)
Hejsan Alla ! Det är tråkigt att det överhuvudtaget skall behövas ett eget inlägg för detta. Är det inte bara att ignorera dom som "djävlas" med vissa forumister. Låtsas helt enkelt inte om dom, det måste väl ändå vara det enklaste? Har man tur så slutar väl barnsligheterna då, när dom inte får något gensvar. Kram till alla er som utsatts för tarvligheter. wub.gif

håller me copycat
ignorera e nog det bästa försvaret mot dumma inlägg

Hej i vårsolen! Så där brukar jag oxå tänka - att tigandets taktik är det bästa ...åtminstone tills nu....
För en flitig läsare på odla är det uppenbart att
det på sistone skapats en liten mobb som går på Person istället för Sak här på odla. Jag tycker själv att det, utöver att det är vansinnigt irriterande att intressanta trådar trasas sönder upprepade gånger, sänker nivån oerhört på detta forum som i allt övrigt är min absoluta favorit. Här brukar ju annars krylla av kunskap, klokhet, humor, vänlighet och värme! Senaste tiden har jag emellertid kännt att det inte är enbart vänner som vistas här och har till viss del tappat lusten att "hälsa på" .
Jag skulle tro att någon/några av våra medforumister har på tok för lite ogräs att rensa och mår rätt dåligt innerst inne! Att hysa så mycket agg mot en medskribent att man måste skapa en anonym signatur är både lågt och tämligen osunt!
Om det är på detta sätt önskar jag att den/de det berör skaffar sig en ny hobby och lämnar odlandet till odlarna. Ha det bra / Unn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon