Ally
Jag har en liten bubbelplast tält inne i växthuset där jag har håller minst 9 grader på nätterna.
Jag täcker över med bubbelplasten på kvällen, och drar av på morgonen.
Men det börjar bli fullt, efter omskolning av sommarblommor, tomater etc i större krukor.

Jag vet egentligen hur kallt det blir i växthuset utanför tältet när det blir ca -1 grad ute.
Jag har tre 10-liters krukor med potatis plantor som tar mycket plats, och en jättestor 20-liters kruka med hibiscus.
Klarar dom närmare 0-grad?
Eller kanske det räcker att slänga över tre-dubbla lager med fiberduk?

9 grader förresten är kanske för kallt för gurka och paprika, fast ok för tomater.
Vissa blad börjar se lite konstiga ut.
kerstin z5-6
Utan fläkt blir temp i växthus som utanför-minus vind. Nerkylning tar lite längre tid men slutresultatet är detsamma i temp.
ingmet
Nu är vi i maj, beroende på var man bor, så borde det vara ok att värma hela växthuset (om det inte är för stort)..
Upp till Svealand är det plusgrader till ca midnatt ..sen faller det men redan vid halv 6 börjar solen värma - om växthuset inte står i total skugga.
Jag har en frostvakt inställd på +12.. det är inte så många kronor per natt det kostar i el. Jag tycker att det är värt det.
jaj-51
Pelargonior tomater klarar sig så länge det är plusgrader.
Frost kommer att döda de dealar av växten som fryser.

Gurka och meloner är lite känsligare och stannar upp en hel del, bättre att så sent om det inte finns plats inne, dessa kräver en hel del värme.

Så här ser såg det ut i mitt växthuset i slutet av april lästa värmen startar värmefläktarna startar vid + 2grd.

Ally
Wow!!! omg!!! Är alla växter till dig själv, eller säljer du/ger bort?

Jag flyttade potatisen utanför tältet, och än så länge ser det bra ut.
Första natten var -2.4 grader ute som lägst, men +2.8 som lägst inne i växthuset (men utanför tältet med uppvärmning)
Natten till idag var det -1.9 ute, och +1.9 i växthuset, men hade termometer på ett bord längre bort från tältet. Och mätte under fiberduken på en stor hibiscus, det var samma temp.

CITAT
Utan fläkt blir temp i växthus som utanför-minus vind. Nerkylning tar lite längre tid men slutresultatet är detsamma i temp.
Det kanske beror på hur länge det är kallt. Jag kommer inte ihåg vad prognosen hade varit när det blev så stor skillnad mellan ute och inne temp, men igår skulle det vara ca. 1 grad under 4-5 timmar.
Jag kollar på www.yr.no, timme per timme.

CITAT
Nu är vi i maj, beroende på var man bor, så borde det vara ok att värma hela växthuset

Det var så kallt om nätterna hela veckan, minus grader i Stockholms område, tänkte snåla och fortsätta med bubbelplasten. Då har jag varmare än bara mot frost (ca 9 grader), men bär in mina paprikor och gurkor.

Tack för hjälpen allihopa!
kerstin z5-6
Absolut frostvakt är guld värt om man vill starta tidigt

[attachment=80987:255730_427287.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon