Full version: Toppa Melon?
Balkongodlarn
Hej!

Jag odlar Melon för första gången. Den har tagit sig riktgt bra den är ca 35 cm hög. Nu undrar jag om man ska toppa den? Var/hur/när? Berätta allt ni vet! smile.gif

Tack på förhand!

Mvh
Balkongodlarn
rosita
Du behöver inte toppa melon. Jag brukar låta bara en stängel gå upp, precis som man gör med gurka. Om du odlar den på höjd då förstås. Om du låter den breda ut sig på marken/golvet, så kan du kanske låta den få utveckla flera stänglar/sidoskott. Om man inte håller efter alla skott som kommer, har man snart en djungel!

Om du odlar melon på höjden, kom ihåg att binda upp varje melon för sig, annars kan det sluta med att hela plantan rasar.
johanr
Jag toppade dem förra året när de kom till taket, 3m. Klippte av sidoskott som inte blommade och toppade sidoskott som gjorde det några blad efter melonen. Lät ca 4-5 meloner per planta växa fram, har läst mindre antal är att rekommendera men jag fick fina meloner ändå. Cantaloup var det.
Balkongodlarn
Tack för era svar!

Hälsningar
Balkongodlarn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon