lövetann
02-05-2014, 15:59
Hej på er!
är det någon som har ett tips på vad tusan jag gör för fel, malvans blad blir brunfläckiga och sedan gulnar de. Jag sår dem och de är jättefina tills de är ca 15- 20 cm, då börjar de få fläckar. Mycket tacksam för svar.
kerstin z5-6
04-05-2014, 13:02
Behöver veta lite mer: Skolar du ut den en och en när de har 4 blad utöver hjärtbladen? Har du ljus?
lövetann
05-05-2014, 20:22
Hej Kerstin!
Jag har skolat dom en och en, satt ut dem i växthus, där trivdes de bra, ljus dygnet runt. Jag har provat olika jordsorter, men ändå samma resultat. När blade blir ca 5 cm i diameter kommer fläckarna , de gulnar blir brun i kanterna och sen vissnar de, medan det kommer nya friska gröna blad som beter sig på samma sätt när de uppnår ca 5 cm. Har försökt att mylla ner vedaska med hopp om det var kaliumbrist, men det vete tusan. Det är enbart denna blomma jag har problem med och jag vill så gärna lyckas.
kerstin z5-6
05-05-2014, 20:32
Mysko.. inga odjur? I växthus behöver du knappast extraljus nu. Men det ska ju inte ha betydelse.
Ljus bör nu vara dag o natt -dvs 14-16 tim ljus sedan mörkt, utan x ljus-de kanske blir överstressade av dynget runt-bara spekulationer.. o kolla att de inte har det för blött, men stress av ljusöverskott är faktiskt det enda jag kan komma på just nu-om du inte har nån ohyra du inte märkt av
Hej
Det finns olika orsaker till detta, men du kan själv se:
1 om finns insekter,
2 Om de får mera vatten ska svampen attackera dem. o ofta blir lite syre i jorden.
3 Om de fick mycket näring,
4 eller deras kruka blir små, så behöver de omplanering.
5 Om det finns torra luft omkring dem.
6 Om de fick lite ljus.
Obs
Du kan hjälpa oss och se vad som händer.
H.Bassam
lövetann
06-05-2014, 18:51
Tack för alla svar, nu ska jag experimentera. Kommer att plantera om en del av dom o ge dessa snålt med vatten o näring, så får vi se. Jag bor i lappland så vi har ljus dygnet runt och de har bott i växthuset en dryg månad nu. Så de borde vara van med det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.