Jolanta
03-05-2014, 08:22
Hej!
Jag har för första året sått sommarblommor som petunia, och akleja och några till. Det står på påsarna att man ska skola om dem när de är tillräckligt stora att hantera.
Nu till problemet, jag sådde dom för ca 6v sedan och de har endast kommit upp några millimeter och har bara första bladparet, inga karaktärsblad. Varför växer de ej mer?
De står i en groningsstation med vattning underifrån som sugs upp med hjälp av en matta, plast över och extra belysning på timer 10h/dygn. Temperaturen är ca 18-20grader inomhus. Jag har lättat på plasten emellanåt så att de inte ska bli för blöta. De bredsåddes i såjord i tråg som hör till odlingsstationen.
Vad gör jag för fel?
Eva 33c
03-05-2014, 09:34
Min gissning är att jorden blivit för blöt. Det är faktiskt lätt hänt. Små plantor dricker väldigt lite vatten med följd att fukt blir kvar i krukan/lådan. Och en ständigt blöt jord kan bli både kall och syrefattig med minskad tillväxt som följd. Plasten över ska bort så fort något grön kommit upp. Den är enbart till för att fröerna inte ska torka innan de gror.
Det du beskriver har hänt mig med just petunia vissa år. Min lösning blev att skola om i torr varm jord, trots att det bara var hjärtblad. Och sen vattna väldigt försiktigt tills man ser att tillväxten kommer igång.
kerstin z5-6
03-05-2014, 11:14
Gissar likadant, blir det för blött för länge ruttnar de och slutar växa. Ibland kan det räddas av att ta av all plast ,och om plats mellan plantorna finns -skrapa runt lite i jorden omkring så de får jord med mer syre , och låta den torka upp.
Jag har alltid alla rör på i minst 14-16 tim.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.