Full version: Identifieringshjälp
rips
Har sågat ner en druvfläder och 4 stora try och hittat några roliga växter som jag inte visste vi hade, bland annat en forsythia och en schersmin. Jag hittade även två växter/träd jag inte klarar identifiera, det ena ser ut som det kommer bli ett träd och det andra är en låg växt. Någon som kan hjälpa mig med vad det är för något? smile.gif

[attachment=80982:image.jpg]
[attachment=80983:image.jpg]
Huggorm
Tvåan är ju ur fokus men det ser ut som bladutspring på vanlig lönn. Ettan överlåter jag till någon annan rolleyes.gif
IKS
Den första kan vara syrentry, men jag är mycket osäker utan att se en närbild på blad, knoppar och skott.
rips
Tack för hjälpen hittills!
Det kan nog stämma bra att det är en lönn.
Här kommer närbild på den andra växten:
[attachment=80997:image.jpg]
IKS
Busken är inte syrentry kan jag säga säkert nu av din nya bild. Men sen går jag bet totalt, tycker den är mycket bekant på något sätt men kan inte komma på vilken art den kan tillhöra just nu.
rips
Någon som kan hjälpa? smile.gif
Huggorm
Funderar på om det kan vara något slags oxbär? g.gif
Alexander-VG-zon3
Sista kan nog vara en Chaenomeles japonica - Liten rosenkvitten eller Chaenomeles x superba - Hybridrosenkvitten,, men ser man en utslagen blomma så går det veta mer exakt.
IKS
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 11-05-2014, 12:28) *
Sista kan nog vara en Chaenomeles japonica - Liten rosenkvitten eller Chaenomeles x superba - Hybridrosenkvitten,, men ser man en utslagen blomma så går det veta mer exakt.

Där satt den! kanske även kan vara C. speciosa men definitivt en rosenkvitten
rips
Tack så jättemycket för hjälpen! smile.gif
Jensa71
Har inte rosenkvitten röda blommor? confused.gif

Nåja, är det en sådan, och du får frukter på dem, kan du göra världens godaste marmelad på den. Smakar inte som något annat.
Alexander-VG-zon3
Jo men finns vita också. Sedan tycker jag ändå man kan ana rött på knopparna ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon