hej kloka människor!
jag läser här nästan varje dag men gör nästan aldrig inlägg, men nu har jag ett oh så vanligt problem o har inte kommit någon vart på över ett år så nu behöver jag hjälp med ett avgörande! Jag ska välja häck för att avgränsa ett trädgårdsrum i zon 6 . Jag vill att den ska kunna gå att formklippa och kunna bli så hög så att det det går att forma en portal med tiden.
jag har "mängder" med häckar, roshäckar, måbärshäckar, hagtornahäckar, syrenhäckar, lärk häck, granhäck, tja det mesta som kan överleva här, men just den här häcken ska ha en mycket central placering på gården så där har jag inte kunnat bestämma mig!
På ena sidan av den kommer jag ha en mormorstrådgård med gärdsgård rosor etc, på andra sidan mer formstarkt med prärieplantering och skifferbeläggning. Mellan dessa båda då en portal... Vilka går att forma så och är härdiga? Skulle man tordas chansa på Oxel? Har ett par oxelträd men är ju en annan sak med häck. Hagtprnen gillar jag men oroar mig för den där rosten... Kanske obefogat? Häggmispel är ju snabbt, går spicatan att forma så? Kanske för bladfattig och blek och olummig för att vara snygg bakgrund till rosorna i mormorsträdgården? O 9 månader om året så har häcken inga blad...
Aronia? Ungersk syren? Helst skulle jag ha typ thuja för jag vill bara ha en mörk bakgrund men den törs man nog inte ha som häck här antar jag...
Hjälp!