haneit
Hej!

Vi har två äppelträd, och jag har ingen aning om vad det är för träd. confused.gif Jag har tänkt att det var Silva, eftersom det verkar vara vanligt här i Norrbotten, där jag bor. Det har inte riktigt spelat någon roll, heller... Men nu är jag sugen på att plantera ett nytt träd, och vill då köpa ett träd som passar ihop med dem jag har. Jag undrar om någon annan kan tänkas känna igen dem?

Äpplena mognar under andra halvan av september (här i Luleå alltså). De får lätt skador när de faller. (Och de faller oftast, för de faller nästan omedelbart när de mognat) De har väldigt kort hållbarhet, kanske 2, högst 3 veckor i svalen. God, sötsyrlig smak. Äpplena är mestadels gulgröna, men rodnar på den sida som är vänd mot solen (som synes på ena bilden). De rodnar då mestadels jämnt, jag kan inte minnas att de får strimmor.

Här är bilder (om jag får dem att dyka upp). Jag har tyvärr inte någon bild på hela träden.

[attachment=80989:appelblom2.JPG]
[attachment=80988:appelblom1.JPG]
[attachment=80990:apple1.JPG]
[attachment=80991:apple2.JPG]
Hasse_h
För mig ser de ut som transparente blanche, men det bästa är att vänta till hösten och ta med några äpplen till nån av de sortbestämningsdagar som arrangeras runt om i landet. Vet inte om det finns tillfällen runt Luleå, men läs mer på www.svepom.se.
johan1983
CITAT (Hasse_h @ 04-05-2014, 23:20) *
För mig ser de ut som transparente blanche, men det bästa är att vänta till hösten och ta med några äpplen till nån av de sortbestämningsdagar som arrangeras runt om i landet. Vet inte om det finns tillfällen runt Luleå, men läs mer på www.svepom.se.

Jag tänkte precis svara samma sak yes.gif
haneit
Men rodnar Transparente Blanche någonsin? Jag tyckte också att det var lite likt, men de blir som sagt ljusröda på solsidan och jag hade uppfattningen att TB aldrig blir det.

Ska kolla upp eventuella sortbestämningsdagar. Jag tror dock att de är rätt fåtaliga.
johan1983
Googla bilder på Transparente Blanche. jag tycker mig ha hittat flera rodnande Transparente Blanche på bilder
Hasse_h
Har själv transparente blanche och visst blir en del lite rosa på solsidan.
Hasse_h
CITAT (haneit @ 05-05-2014, 20:37) *
Ska kolla upp eventuella sortbestämningsdagar. Jag tror dock att de är rätt fåtaliga.

Du kan även kolla med svepom om det finns någon pomolog i närheten, de kanske t.o.m. kan göra sortbestämningen via email med tillräckligt bra bilder? Det finns iaf en kontaktperson för Västerbottens Län, det kanske går att börja där: http://svepom.se/kontakta-oss/regionala-kontaktpersoner
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon