Full version: Sparrisen skrumpnar!
murak
Vi har fått liv i en sparrisodling som "legat i träda" i ett år eller två. Först kom en stor rackare som vi njöt med hollandaise förra helgen, sen dess har det kommit ca 10 sparrisar till. I morse upptäckte jag dock att dom är skrynkliga, slappa och mjuka. Under jord är dom hårda och fina dock. Min fråga är nu vad detta kan bero på?

För lite vatten? (det har varit dåligt med regn)
För kallt? (vi bor på gotland)
Nån sjukdom?

Mycket tacksam för svar! =)

http://i.imgur.com/SMlP8dZ.jpg?1
Bassam
Hej

På grund att jag är inte bredvid växter, så behöver vi din hjälp på grund av skrynkliga kommer från olika orsak:
1 Ifrån insekter så kan du ser noga på dem, och bestämma om de har insekter eller inte.
2 Från liten vatten, jag tror inte på detta också på grund att de är mjuka.
3 om de får mycket vatten.
4 Ifrån kalt, det är mera jag tror på. du behöver bara täcka dem dem på granris eller löv eller om du har fiberduk eller väv, till den här dåliga väder försvann. ,
H.Bassam
Emma
Har med största sanolikhet samma problem som du med mina sparris. Stänglarna har frusit ner nu när vi haft rätt kalla nätter. Tråkigt för de var så fina och mina plantor är rätt unga så jag får bara lov att skörda litegrann iår. Precis som ni hann jag äta en. Den var jättegod.
Antar att man får väl vara glad för det lilla wink.gif
murak
CITAT (Emma @ 05-05-2014, 21:23) *
Har med största sanolikhet samma problem som du med mina sparris. Stänglarna har frusit ner nu när vi haft rätt kalla nätter. Tråkigt för de var så fina och mina plantor är rätt unga så jag får bara lov att skörda litegrann iår. Precis som ni hann jag äta en. Den var jättegod.
Antar att man får väl vara glad för det lilla wink.gif

Så sant! =) Vi skall pröva att lägga över lite fiberduk och se om det hjälper, annars kan vi lika gärna kupa dem, även om vi föredrar grön sparris.
ingmet
Grattis att ni hann provsmaka -för det hann inte jag. -cry-.gif Har varit iväg på tjänsteresa sön-onsd och tänkte smaska upp dom idag. Nähä.. dom har frusit - skrumpna och lösa ligger de ner.. grrr.. Tack och lov är det många fler på gång som bara visar sig någon centimeter -vllket innebär att de klarat sig.
Håller tummarna för att SMHIs utlovade höjning av utetemperaturen slår in.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon