Vilken varmkompostbehållare använder ni för hushållsavfall? För- och nackdelar? Tips?
Jimbo79
11-05-2014, 21:15
Jag använder Biokub och har gjort det i kanske fyra år.
Jag är helnöjd med mitt val av varmkompost. Den är lätt att demontera vid tömning och ger bra kompostering, även under den kalla perioden.
Du hittar mer info om den här:
http://www.biokub.se/Hoppas det ger någon vägledning i ditt val. :-)
//Jimmy
Vi använder Mullbanken - mycket nöjda med den. Lätt att använda och lätt att tömma.
Trädgårds Carina
19-05-2014, 09:00
Jag har sedan förra sommaren en Aerobin400, aerobin.se. Funkar perfekt. Det bästa med den är att man inte behöver hålla på och röra om utan syretillförseln sker genom en sk. "lunga" som leder in syre från botten.
Lasse Be
21-05-2014, 08:20
Aerobin, nu blir jag nyfiken.
Hur funkar det att tömma den med en "lungpinne" i mitten.
Trädgårds Carina
20-11-2015, 15:26
Oj, vad det var länge sedan jag var här inne. Såg att jag hade en följdfråga på Aerobin. Svarar nu i alla fall om det fortfarande är intressant.
Alltså, "lungan" sitter mitt i behållaren. Den töms via två luckor på nedre delen. Bara att ta en spade och gräva ut materialet nedifrån. Därefter trycker man ner resten uppifrån, när man stängt luckorna förstås. Har gjort en sida på Facebook som heter "varmkompost", kolla gärna där. Bilder finns där också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.