Pernillus
Sommaren 2012 anlade jag två pallkragar och hävde i jord och kogödsel efter beskrivning. Sådde både blommor och lite grönsaker och det blev ok. Förra sommaren gödslade jag inte alls eftersom jag tänkte att det var ju så tätt inpå förra året, det blev skit och katastrof! Morötterna och persiljan blev det inget alls av, blommorna blev halvrisiga....till årets sådd, vad ska jag tänka på?

Har också en rabatt som är dåligt gödslad, brukar slänga i lite blåkorn på våren men det kanske är helt fel...?
fvd
Konstgödsel kan vara bra ibland men i längden utarmar det jorden. Kompost är bästom du inte har det så kan du använda hönsgödsel och gräsklipp så blir det full rulle. Lit grövre material som nedklippta grenar barkbitar o dyl ger bra struktur.
Pernillus
CITAT (fvd @ 04-05-2014, 20:20) *
Konstgödsel kan vara bra ibland men i längden utarmar det jorden. Kompost är bästom du inte har det så kan du använda hönsgödsel och gräsklipp så blir det full rulle. Lit grövre material som nedklippta grenar barkbitar o dyl ger bra struktur.

Hur mycket ska jag blanda i av hönsgödsel då, bör jag byta ut all den gamla jorden eller bara blanda i? Finns hönsgödsel att köpa på påse?
Åsa, mälardalen zon 2
Om det var köpejord du hävde i pallkragarna så förmultnar ju den och blir bara koldioxid och vatten för det är ju nästan bara torv i så den lär ju ha urusel struktur nu. Hönsgödsel går att köpa men var det köpejord i kragarna säger jag häll ner ren ko på påse istället för då får du struktur med och inte bara näring. För de allra flesta växter under sommaren räcker dock inte en gödning utan man måste ge flera doser gödning medans de växer speciellt ettåriga blommor och grönsaker behöver regelbunden näringstillförsel.
fvd
Jag har inga pallkragar men rätt många balkonglådor och urnor och där använder jag också ""kopåsarna" som de är. Det är ju inte så himla mycket "skit" i så att säga. När det gäller rabatten som du har så beror det på vad den innehåller nu och vad du odlar i den. Till exempel så har jag tillbringat helgen med att försöka återuppliva ett förbisett större land där jag har jordgubbar och en bit som skall bli grönsaksland. Helrenovering hade varit bäst men jag gjorde det jag orkade med d v s grävde 30 cm djupt och hävde ner gräsklipp hönsgödsel och torv. Jag har tidigare år lagt i kopåsar men det hjälpte bara för stunden. Egentligen hade jag behövt lite strukturmaterial såsom pinnar träflis o dyl men hade inget för tillfället och komposten är slut. Mitt utångsläge är sandjord och allt rinner rätt igenom.
Pernillus
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 04-05-2014, 21:01) *
Om det var köpejord du hävde i pallkragarna så förmultnar ju den och blir bara koldioxid och vatten för det är ju nästan bara torv i så den lär ju ha urusel struktur nu. Hönsgödsel går att köpa men var det köpejord i kragarna säger jag häll ner ren ko på påse istället för då får du struktur med och inte bara näring. För de allra flesta växter under sommaren räcker dock inte en gödning utan man måste ge flera doser gödning medans de växer speciellt ettåriga blommor och grönsaker behöver regelbunden näringstillförsel.

Tack för svar! En lite fråga på det: vad ska jag då gödsla med under säsongen? Blåkorn?

CITAT (fvd @ 05-05-2014, 09:31) *
Jag har inga pallkragar men rätt många balkonglådor och urnor och där använder jag också ""kopåsarna" som de är. Det är ju inte så himla mycket "skit" i så att säga. När det gäller rabatten som du har så beror det på vad den innehåller nu och vad du odlar i den. Till exempel så har jag tillbringat helgen med att försöka återuppliva ett förbisett större land där jag har jordgubbar och en bit som skall bli grönsaksland. Helrenovering hade varit bäst men jag gjorde det jag orkade med d v s grävde 30 cm djupt och hävde ner gräsklipp hönsgödsel och torv. Jag har tidigare år lagt i kopåsar men det hjälpte bara för stunden. Egentligen hade jag behövt lite strukturmaterial såsom pinnar träflis o dyl men hade inget för tillfället och komposten är slut. Mitt utångsläge är sandjord och allt rinner rätt igenom.

Tack för svar! I rabatten odlar jag enbart perenner...har haft rabatten ett tag men det blir bara blaha blaha...vi har också sandjord, så om jag tolkat dig rätt så kan jag "börja om" med om att jag häver i hönsgödsel och det andra du skriver? Hoppas, hoppas!
Åsa, mälardalen zon 2
Blåkorn funkar ifall du inte odlar ekologiskt växterna ser ingen skillnad på naturliga eller kemiska gödningspreparat, annars så funkar ju även de ekologiska medel som finns i handeln ex. algomin, hönsgödsel, flytande ekologiska medel etc.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon