Kantnepeta
Jag planterade två äppleträd 2012, Åkerö och Sävstaholm. Är medveten om att det är träd som det tar lång tid innan jag får frukt på, men problemet är att jag tror att de är angripna av något. Bladen krullar sig och ser konstiga ut redan när de slår ut och de få blomanlag som blir orkar inte slå ut. Skulle vara så tacksam om någon kunde tala om vad det tror att det är och vad jag kan göra åt det. Jag har letat efter löss, men hittar inga.

Hade velat bifoga bilder men fattar visst inte hur man ska göra. Lade ett album med "apple" till mitt användarnamn, kanske kan alla se det?

Tacksam för svar!

Hoppsan, där kom ju bilderna! blush.gif Är lite novis på detta!
Åsa, mälardalen zon 2
Ingen aning om var du bor men på många håll är det rätt torrt i backen. Fruktträd behöver mycket vatten från knoppsprickning och framåt speciellt då det är unga träd så jag gissar de fått något för lite vatten men det är bara att vräka på med vatten egelbundet under odlingssäsongen och det ska vara så mycket vatten att det blir blött en bra bit ner i marken så några hinkar räcker inte.
Kantnepeta
Tack för svaret!

Kan det vara så enkelt, alltså? blush.gif Jag ska genast bli duktigare med att ösa vatten över dem!
Bassam
Hej

De ser ut som att de attackerade av gallkvalster: de är 2mm lång så kan man inte se dem , de övervintra på jorden, och gå på våren på växter för att lägga ägg bredvid knoppar när ägg kläck, kommer larver för attackera knopparna.

Bekämpa: ska man tga bort skadad delar och bränna de, sen ska man spruta de med Såpspritvatten.
H.Bassam
eskil43
Det är säkerligen frostskador,det är mycket vanligt under kalla vårar som i år.Att tokvattna är inget alternativ, det förvärrar bara skadorna.På riktigt torra sandjordar kan det finnas bevattnings behov redan,men inte mer än 15-20 mm kvm/vecka.På lerjordar är det definitivt inte tort än på flera veckor,och kraftig okontrollerat vattning skadar växterna kraftigt lång tid framåt i tiden,fruktträd är inga vattenväxter. Hälsningar Eskil43
eskil43
Hej igen! Glömde kommentera påstoendet av gallkvalster:Äpple gallkvalster uppträder bara tillfälligt och behöver normalt inte åtgärdas.Äpplebladgallkvalster uppträder på bladen och orsakar ingen strörre skada,tvärtom kan dem utgöra föda till vissa nyttodjur.När bekämpnings behov fins i amatörodling så är det svavelpreparat som har effekt mot dessa.
Förövrikt är endast Åkerö sen i bördighet av Dina träd, 6-10 år på A2 och 4-6 år på B9.Sävstaholm kommer tidigt,2-3 år,det det som blommar för Dig nu. Hälsningar Eskil43
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon